For at forventninger til brobygningen mellem it og forretning kan indfries, skal der rækkes ud fra begge sider, mener formand for interesseorganisationen Dansk IT og it-direktør i PenSam, Klaus Kvorning Hansen.
"Hvis man kigger IT i Praksis igennem, kan man både fra forretningens og it-lederens side se en forventning om, at it skal tættere på forretningen. Det er helt generelt og helt overordnet," lyder det.
Den forventning har efterhånden 10 år på bagen, men alligevel mangler der et afgørende gennembrud i at få håndsrækningen helt i hus. Det er ikke fordi, at tingene står stille. Der sker noget hele tiden, og der er gode intentioner på begge sider, men alligevel er der ifølge formanden en træghed i at få brudt med de traditionelle opfattelser af, hvad der er service og hvad der er forretning.
"Der er nogle tendenser til, at når de store og tunge forretningsmæssige beslutninger skal træffes, så er det uden it. It involveres så bagefter til at gennemføre løsningerne, så man kommer for sent ind i beslutningsprocessen. Som den der leverer og ikke som den, der er med til at beslutte. Så der skal ændres en opfattelse af it på direktionsgangene. Det er måske ikke kun it-lederne, der skal efteruddannes," forklarer han.
Efteruddannelse er ingen silver bullet
At der ud af det blå brager en silver bullet af et efteruddannelsestilbud, tror Klaus Kvorning Hansen ikke på. Tilbuddene og kombinationsmulighederne er i store træk tilstede, og rundt omkring på handelshøjskolerne er man heller ikke fremmede overfor problemet. Det som for alvor gør en forskel, er måden hvorpå man organiserer sig omkring it.
"Projektarbejdsformen og måden at drive projekter på er jo et forsøg på at overkomme den her barriere. Den bruger man aktivt og meget konsekvent rundt omkring til at få bygget den her bro, men så nedlægger man den igen," forklarer han.
Direktøren skal vise større forståelse
Fremgangsmåden med at sætte en forretningsrepræsentant i spidsen som en sponsor, hvoromkring der så bygges en midlertidig organisation op, er altså heller ikke lige løsningen, da den ikke får permanent gennemslagskraft i organisationen.
Klaus Kvorning Hansen fastholder, at efteruddannelse er en nødvendig forudsætning for, at brobygningen mellem forretning og it kan funderes, men samtidig skal den ene part måske læne sig lidt mere ind i håndsrækningen.
"Jeg tror, at der er flere it-ledere, der opfatter det som en mangel, at de ikke har en tilstrækkelig forretningsforståelse, end der er forretningsledere, der mener, at de kan for lidt på it-området. Det forhold er ikke symmetrisk. Det kunne være forfriskende at se tilbuddene til forretningsledelsen om efteruddannelse, så de kunne få en større forståelse for, hvilket potentiale it egentlig har," lyder det fra formanden for Dansk IT.
Den helt store udfordring
For it-ledernes vedkommende er den helt store udfordring altså at gøre noget konkret ved det forhold, at der faktisk er en større og større forståelse for, at det er en symbiose mellem forretning og it, der skal til. Og hvordan gør man så det?
"Efteruddanner jeg mig? Ja, men det er ikke kun det. Banker jeg på for at komme med ind? Ja, der er også et væsentligt element i det. Det tredje element: Arbejd aktivt for at ændre i de styringsstrukturer, der omhandler it og it-beslutninger. Det fjerde element: Gennemtænk den måde hvorpå du selv organiserer it på, eller du får pålagt at organisere it i organisationen," lyder rådet fra Klaus Kvorning Hansen og tilføjer:
"Og så skal du være enormt god til at rekruttere. Du må endelig finde dem, der har fingeren på pulsen og på teknologien, men det er ikke det, som du personligt skal være verdensmester i. Du skal kunne have overblik, og så skal du kunne hyre specialister."