Økonomisk set er Danmark på bunden og ikke på vej tilbage på vækstsporet i samme omfang, som mange andre økonomier.
Danske virksomheder har under krisen tabt indtjening, og også tabt fodfæste for indtjening.
Krisen har betydet, at det, vi troede, vi kunne leve af, kan vi ikke leve af længere.
Vi skal afsætte til en ny virkelighed - det kræver fokus på andet end de samme produkter og de samme services. Virksomhederne skal gøre noget nyt.
Vigtigere end nogensinde
Derfor er innovation i dag vigtigere end nogensinde.
Innovation, forstået som fornyelse, nytænkning, kreativitet og forandring med effekt på virksomhedens bundlinje.
Det lyder ligetil. Desværre er det sjældent så ligetil.
Innovation medfører som regel, at der skal introduceres ny viden og ofte også væsentlige sociale forandringer i organisationen.
Dette er på langt sigt en forudsætning for virksomhedens overlevelse, men kan af medarbejderne på kort sigt opleves som en trussel.
Danske arbejdspladser er også typisk præget af monofaglige og professionelle miljøer - ofte med den risiko til følge, at miljøerne lukker sig om sig selv og deres opgaveløsning med baggrund i den fælles professionelle opdragelse, man har fået gennem sin uddannelse.
På den måde bliver medarbejdere, der med al deres faglighed er grundlaget for virksomhedens innovation, typisk også den største hindring for samme.
Enten fordi de ikke vil eller tør fornyelse, eller fordi de i deres faglige opdragelse og monokultur ikke selv kan se mulighederne for fornyelse, og heller ikke udfordres til det.
Det betyder, at vi som ledere har en markant opgave foran os.
Sådan skal du gøre
Vi skal selv gøre op med utryghed over for, hvad der venter, og med vores egen konservatisme omkring, hvordan man plejer at gøre tingene, for at kunne være en katalysator for, at innovationen sker på trods af barriererne.
Som katalysatorer skal vi dernæst få medarbejderne til at stille deres viden og kreativitet til rådighed for forandringsprocessen. Dette kan man opfordre, men ikke beordre sig til.
Derfor skal vi arbejde eksplicit med at udtrykke de sociale processer, der er knyttet til fornyelsesprocesser, eksempelvis ved at tale med medarbejderne om tryghed i jobfunktionen og ved at skabe en klar forventningsafstemning om, hvad der er medarbejdernes råderum, og hvor ledelsen skal inddrages.
Samtidig må lederen arbejde for, at der er en innovationsfremmende kultur i virksomheden.
Der skal være plads
Medarbejderne skal have plads til at udvikle de kreative ideer, bl.a. ved at opgaverne ikke er beskrevet detaljeret og udførligt på forhånd.
De nødvendige ressourcer skal være til stede - en innovationssatsning er hverken gratis eller billig.
Der skal i virksomheden arbejdes strategisk med videnhjemtagning, og der skal være plads til, at nye satsninger afprøves og nogle gange mislykkes.
Endelig må vi sørge for at introducere en mangfoldighed i medarbejderskaren.
Medarbejdere, der er indbyrdes forskellige, har evnen til at udfordre hinanden og kan sammen se nye perspektiver og muligheder.
Det er ikke uproblematisk, for vidt forskellige medarbejdere har ofte sværere ved at samarbejde.
Ledelsesrollen er at hjælpe med at skabe det fælles sprog og løse eventuelle konflikter.
Innovation kommer ikke af sig selv og forudsætter, at enhver leder spiller sin egen innovationsfremmende rolle.
Lars Goldschmidt er direktør i Dansk Industri og adjungeret professor ved Center for Virksomhedsudvikling og Ledelse, Copenhagen Business School.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.