Det sunde projekt
Kunden opstiller procedurer for opsamling af fejl og nye krav til systemet med henblik på en prioritering af fremtidige udviklingsønsker.
Kunden vurderer med passende intervaller, om den organisatoriske implementering er lykkedes, og om medarbejderne har de tilstrækkelige kvalifikationer.
Sygdomstegn
Kunden kan komme til at stille sig tilfreds med systemet, fordi man jo fik leveret "noget".
Igennem tiden har mange kunder på den konto hutlet sig gennem et indkøbt it-system og har lært at benytte det på systemets egne præmisser frem for at benytte det ud fra deres egne oprindelige krav og ønsker til en fornyet organisation.
Kur
"Opfølgning på såvel det tekniske som det organisatoriske er nødvendig, hvis man skal have det optimale ud af sine investeringer. Desuden forandres omverdenens krav, så på et tidspunkt vil der blive brug for en nyere version af systemet," fortæller Finn Kensing.
Kundens opsamling af fejl og mangler er alfa omega for at lære, hvordan man kan komme tættere på de visioner, man lagde ud med, inden de første linjer kode blev skrevet.
Når næste version af systemet så skal bygges, kan man med systemets fejl og mangler i hånden hoppe tilbage til forundersøgelsen og på den måde være mange skridt nærmere løsningerne på sine næste organisatoriske udfordringer. Et it-projekt skal nemlig hele tiden fodres med virkelighedens krav og oplevelser, ellers sygner det hen og bliver gammelt før tid.