Det sunde projekt
Udarbejdelse af tilbuddet er i sagens natur ene og alene leverandørens opgave.
Kunden undersøger - eventuelt med konsulenthjælp - om tilbuddet kan indfri krav og forventninger til den ønskede forandring. Budget og tidsplan vurderes og forhandles på plads.
Inden kontrakten underskrives, afklarer kunden og leverandøren typiske projektmæssige problemstillinger, som eksempelvis hvordan begge parter er stillet i tilfælde af forsinkelser i projektet, eller hvis det ønskede innovationsniveau ikke bliver opnået.
Sygdomstegn
Større it-projekter har vist sig at være for komplekse og for teknisk krævende, til at leverandør og kunde kan indfri kontrakten sammen.
"Når et projekt består af mange delløsninger, der er indbyrdes afhængige, er kompleksiteten høj. Hvis man samtidig vil lave noget, som ingen har gjort før, er innovationsgraden også høj. Sådanne projekter er ekstremt svære at håndtere for selv de bedste", siger Finn Kensing.
Kur
I kontrakten skal det afklares, hvordan kompleksiteten og innovationsgraden skal håndteres.
"Der er i sig selv ikke noget i vejen med et højt ambitionsniveau, men sådanne projekter kan ikke gennemføres efter en kontrakt med fast pris, tid og funktionalitet. Man er nødt til at aftale en mere eksperimenterende tilgang med hyppige delleverancer, som kunden kan teste internt i organisationen for at kontrollere, om de forventede delleverancer reelt løser problemerne", understreger Finn Kensing.