Kravspecifikation

Tilbage til hovedartikel

Det sunde projekt

Med baggrund i prioriteringerne fra forundersøgelsen beskriver kunden, hvilke problemstillinger der skal løses med den kommende organisatoriske og tekniske implementering.

Kunden skal fokusere mere på, hvad der igennem projektet skal opnås og forandres, end på hvordan en endelig løsning skal se ud.

Inden udbudsrunden skal man derfor minutiøst nedfælde sine behov ud fra forundersøgelsens need-/nice-to-have-analyse.

Kravspecifikationerne og udbudsteksten beskriver de problemer, der skal løses, og de effekter, som kunden ønsker at opnå med det nye it-system.

Sygdomstegn

Kunden kan forivre sig og foregribe begivenhedernes gang med at udarbejde skræddersyede løsningsforslag til det kommende it-produkt.

"Når kunden går i gang med sin kravspecifikation, er det ekstremt vigtigt, at man beskriver problemer, muligheder og ønskede effekter frem for at komme med detaljeret design af den ønskede løsning. Kunden har jo ekspertisen i forhold til de faglige problemer, og hvordan forretningen skal drives, mens leverandøren har ekspertisen i at nå frem til passende tekniske løsninger," forklarer Finn Kensing.

Nogle kunder melder ud, at de bare ønsker en afløser til det nuværende system. Men derved kan man forpasse muligheden for at udnytte de kvalitets- og effektiviseringspotentialer, der ligger i teknologien.

Det kan også være fristende at vælge den billigste leverandør uden at undersøge, om leverandøren reelt kan løfte opgaven.

Kur

Med baggrund i forretnings- og it-strategien skal problemstillingerne beskrives i kravspecifikationerne.

Ved udvælgelsen af en udbudsvinder er pris og tidsplan naturligvis vigtige faktorer, men kunden skal selv have tilpas med it-kundskaber (eventuelt med hjælp fra eksterne konsulenter) til at kunne gennemskue, om leverandøren reelt kan levere varen.

Hvis ikke leverandøren stiller med en troværdig løsning på det skitserede projekt, skal kunden kigge videre i bunken af bejlere til projektet.

Tilbage til hovedartikel




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. marts 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere