Kravspecifikation

Tilbage til hovedartikel

Det sunde projekt

Med baggrund i prioriteringerne fra forundersøgelsen beskriver kunden, hvilke problemstillinger der skal løses med den kommende organisatoriske og tekniske implementering.

Kunden skal fokusere mere på, hvad der igennem projektet skal opnås og forandres, end på hvordan en endelig løsning skal se ud.

Inden udbudsrunden skal man derfor minutiøst nedfælde sine behov ud fra forundersøgelsens need-/nice-to-have-analyse.

Kravspecifikationerne og udbudsteksten beskriver de problemer, der skal løses, og de effekter, som kunden ønsker at opnå med det nye it-system.

Sygdomstegn

Kunden kan forivre sig og foregribe begivenhedernes gang med at udarbejde skræddersyede løsningsforslag til det kommende it-produkt.

"Når kunden går i gang med sin kravspecifikation, er det ekstremt vigtigt, at man beskriver problemer, muligheder og ønskede effekter frem for at komme med detaljeret design af den ønskede løsning. Kunden har jo ekspertisen i forhold til de faglige problemer, og hvordan forretningen skal drives, mens leverandøren har ekspertisen i at nå frem til passende tekniske løsninger," forklarer Finn Kensing.

Nogle kunder melder ud, at de bare ønsker en afløser til det nuværende system. Men derved kan man forpasse muligheden for at udnytte de kvalitets- og effektiviseringspotentialer, der ligger i teknologien.

Det kan også være fristende at vælge den billigste leverandør uden at undersøge, om leverandøren reelt kan løfte opgaven.

Kur

Med baggrund i forretnings- og it-strategien skal problemstillingerne beskrives i kravspecifikationerne.

Ved udvælgelsen af en udbudsvinder er pris og tidsplan naturligvis vigtige faktorer, men kunden skal selv have tilpas med it-kundskaber (eventuelt med hjælp fra eksterne konsulenter) til at kunne gennemskue, om leverandøren reelt kan levere varen.

Hvis ikke leverandøren stiller med en troværdig løsning på det skitserede projekt, skal kunden kigge videre i bunken af bejlere til projektet.

Tilbage til hovedartikel




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere