Las Vegas: CA Technologies, som firmaet nu hedder, er stor fan af skyen. Ledelsen og de ansatte kan slet ikke få nok af den. På årets CA World er cloud computing det altoverskyggende emne.
"Når folk spørger mig, om jeg tror, cloud computing bliver til noget, så svarer jeg 'Nej. Jeg ved, det bliver til noget'," sagde Bill McCracken i sin åbningstale på konferencen.
Og det går ikke stille for sig.
Selvom den gamle kæmpe inden for enterprise software stadig henter 60 procent af omsætningen hjem på at sælge softwarelicenser til mainframen, så skal der ikke herske den mindste tvivl om, at virksomheden på de sidste 40 procent af forretningen er særdeles engagerede i cloud computing.
To af de helt store produktlanceringer på konferencen har således været henholdsvis et socialt site for udveksling af erfaringer for cloud computing samt et redskab, der kan administrere cloud services i en hel organisation.
"Cloud computing kommer til at være en naturlig del af en it-organisations værdikæde. Ligesom man har været vant til, at services og applikationer har været det tidligere," fortalte Chris O'Malley, der er executive vice president for CA Technologies' cloud-produktlinje.
Det nye internet
Selvom der stadig eksisterer en vis skepsis i forbindelse cloud computing rundt omkring i it-afdelingerne, så er de gode folk hos CA Technologies overbevist om, at cloud-revolutionen venter lige om hjørnet.
"Det, vi taler om, er et sammenfald af, at cloud computing på grund af blandt andet virtualisering nu for alvor er blevet teknologisk muligt, samtidig med at forretningen efterspørger de egenskaber, som cloud tilbyder. Jeg tror virkelig, at det, vi oplever i dag med cloud computing, kan sammenlignes med den gang, internettet kom frem," siger Ajei Gopal, executive vice president for CA Technologies' products and technology.
Og hvad enten man er tilhænger af skyen eller ej, så er der ingen vej uden om, hvis it-organisationerne ellers ønsker at være konkurrencedygtige i fremtiden, mener CA Technologies.
"Når virksomheder tager nye teknologier i brug, så forårsager de et skifte i hele industrien. Da American Airlines for eksempel startede med at have et online reservationssystem, så skulle alle have det. Det samme skete med netbanker. Det var nødvendigt for at overleve. Det samme kommer til at gælde for cloud. Dem, der ikke benytter teknologien, kan ikke simpelthen ikke konkurrere," siger Bill McCracken.
Mainframe er (stadig) sexet
Selvom cloud computing altså er den helt store dille på dette års CA World, så slår firmaet alligevel et slag for den gode gamle mainframe. Blandt andet ved at lancere et nyt grafisk brugerinterface, der er designet til at få mainframen til at ligne en Mac.
"Mainframen har været den største del af vores forretning i årtier, lige som den altid har været del af hele it-industrien. Men det har været med den grønne skærm som interface. Vi har lavet et nyt produkt, som putter Mac på mainframen og giver den et tidsvarende interface," fortalte Bill McCracken.
Og det er ikke så svært at forstå, hvorfor CA Technologies så stædigt holder fast i den gamle dreng. Den giver nemlig positive tal på bundlinjen.
"Vi har solgt 25 procent flere mainframe-licenser, efter vi lancerede vores mainframe 2.0. Mainframen lever stadig, og der eksisterer et utroligt godt miljø omkring den," siger Nancy Cooper, executive vice president og CFO.