Europa står overfor en it-kvalifikationskløft af karat, hvis der ikke gøres en kvalificeret indsats på uddannelsesområdet. Det er et af hovedbudskaberne i en EU-rapport udarbejdet af det franske ledelses-universitet INSEAD's eLAB.
Ifølge rapporten er efterspørgslen på it-kvalificerede medarbejdere vokset støt gennem de seneste årtier, men karakteren og omfanget af it-kvalifikationerne, der er til rådighed for virksom-hederne, står ikke mål med behovet.
"Krisen har maskeret manglen på grund af den faldende efterspørgsel, men det gør blot problemet endnu mere presserende. For hvis vi ikke gør noget ved det nu i forbindelse med krisen, kan Europa risikere at halte betydeligt efter, når opsvinget kommer," lyder advarslen fra administrerende direktør for INSEAD's eLab, Bruno Lavin.
Grundlaget for advarslen er rapporten European E-competence curricula development Guidelines, der er finansieret af EU-Kommissionen og udført af et hold fra INSEAD's eLab. E-kompetence defineres i rapporten som et integreret sæt af tekniske og ledelsesmæssige evner, som virksomhederne efterspørger for at nå deres mål.
Siden januar 2009 har Bruno Lanvin og hans team udviklet et sæt retningslinjer for opbygning af de europæiske universiteters evne til at øge antallet af teknik- og forretningskyndige it-folk og dermed styrke Europas evne til at innovere. Kernen i undersøgelsen er spørgeskemaundersøgelser og dybdegående interview med over 50 it-chefer og 30 universiteter.
Forretningsforståelse efterlyses
"En vigtig og fundamental insigt fra vores undersøgelse af CIO's er at de kompetencer, som virksomhederne har brug for til understøttelse af deres matrix-organisationer og til at være innovative og konkurrencedygtige i en global videnbaseret økonomi, er en integration af tekniske og forretningsmæssige kvalifikationer," lyder opsummeringen af CIO-undersøgelsen.
Eksterne universitetskurser er ifølge undersøgelsen den mest betydelige kilde blandt de medvirkende firmaer til at opnå integration af tekniske og forretningsmæssige kvalifikationer.
"Vores resultater er særligt relevante for ledende medarbejdere, der ønsker at øge den strategiske værdi af deres it-investeringer ved at have flere e-kompetente fagfolk, universiteter som ønsker at udvikle e-kompetencer og politiske beslutningstagere, der ønsker at hjælpe virksomheder og universiteter med at reducere kvalifikationskløften," sagde Bruno Lanvin, administrerende direktør for INSEAD eLab, ved den endelige rapports offentliggørelse 16. marts i år.
Du kan læse mere om det europæiske e-competence projekt på INSEAD's hjemmeside.
Læs mere om Fremtidens it-leder.