Las Vegas: Kan du ikke lige huske, hvad den der sky er for noget? Eller ved du ikke, hvordan du bruger den? Eller hvilke leverandører, der er bedst?
Nu kan du få hjælp fra dine venner.
Cloudcommons.com er navnet på et socialt netværk, hvor it-beslutningstagere og andre interesserede kan dele viden og erfaringer om cloud computing.
Det er softwarevirksomheden CA, der i øvrigt lige har skiftet navn til CA Technologies, der er initiativtagere til siden, og konceptet er i korte træk, at crowd computing skal gøre cloud computing mere overskueligt.
Lanceringen skete på en ellers skyfri dag i Las Vegas i forbindelse med virksomhedens konference CA World.
"Flere og flere it-beslutningstagere har seriøse overvejelser om at flytte ud i skyen. Men det kan stadig være en svær øvelse for it-chefen, at finde den rette udbyder. Derfor mener vi, at der er brug for et site, hvor brugere af cloud-teknologier kan udveksle erfaringer og give karakterer - ligesom de fleste kender det fra sider som IMDB.com," forklarer David Hodgson, der er senior vice president for CA's cloud-produktlinje.
Selvom det ganske vist er CA, der er primus motor i foretagendet, er det planen, at siden skal være åben for alle, der måtte ønske at bidrage.
Allerede nu samarbejder firmaet med en række virksomheder, der hver især har deres holdninger til begrebet cloud. I flæng kan nævnes TM Forum, Redhat, IDC og Gartner. Og flere skulle efter sigende være på vej.
Objektiv vurdering
De fleste vil nok mene, at brugervurderinger fra et socialt netværks-site ikke er det allermest saglige at gå efter. Især ikke når det gælder en så vigtig beslutning som at vælge cloud-leverandør og sende virksomhedens vigtige data ud i skyen. Men det har de gode folk hos CA allerede tænkt på.
De har nemlig ved hjælp af diagrammer, formler og matematiske ligninger fundet frem til en ny måleenhed, der på helt objektiv vis kan måle, hvor god en cloud-tjeneste er.
Måleenhed hedder SMI og er en forkortelse for service messurement index. I al sin enkelthed går metoden ud på, at en cloud-tjeneste gives karakterer ud fra en række kriterier såsom egalitet, risiko, sikkerhed, og omkostninger.
SMI er stadig i sin spæde ungdom, og det er meningen, at metoden skal videreudvikles af et forskerhold på Carnegie Mellon University i Sillicon valley i samarbejde med et konsortium bestående af ledende virksomheder inden for cloud computing.
"Vi håber, at få både virksomheder, brancheorganisationer samt offentlige- og videnskabelige institutioner til at samle sig om at udvikle SMI," siger Jeff Berdue, der er seniorforsker på Carnegie Mellon University.
Men selvom det lykkes for de kloge hoveder at udvikle en skudsikker måleenhed, så fylder community-tanken, meget i projektet.
"Vi er åbne for alle, der ønsker at bidrage til siden, jo flere jo bedre," siger David Hodgson.
Danner grundlag for cloud management
Ideen med at udvikle en fælles standard for at måle kvaliteten af en cloud-service er dog ikke helt uden bagtanker fra CA's side.
Kort tid efter præsentationen af det nye site, kunne virksomheden nemlig ligeledes løfte sløret for et nyt produkt kaldet Cloud-Connected Management Suite, som er et værktøj til at administrere og vurdere kvaliteten af de cloud services, en virksomhed benytter sig af.
Kort sagt er kernen i dette produkt, at det ved hjælp af informationer fra Cloud Commons kan give it-afdelingen et overblik over, hvordan organisationens cloud-miljø perfomer sammenlignet med andre brugeres.