Det er ikke kun på årets Roskilde Festival, at man risikerer at stå i mudder til halsen.
I dag måtte flere hundrede kommende festivalgæster vente i flere timer, inden de kunne booke et område på festivalens campingplads for første gang nogensinde.
Og utilfredsheden med ventetiderne på op mod seks timer gjaldede ud over Roskilde Festivals Facebook-profil siden klokken 7 i morges, hvor online-bookingen til campingområdet åbnede.
"Efter flere timer, kommer man endelig ind og taster alle oplysninger ind, venter på bekræftelse, men det eneste der sker, er en meddelelse om, at der desværre er sket en fejl!!!," skriver en utilfreds festivalgænger.
Andre tilknyttet festivalens Facebook-profil ser lidt mere lyst på tilværelsen:
"Yes Yes Yes.... Så kom pladsen endelig efter 6:30 times indædt kamp..!!" lød budskabet ved 14-tiden i eftermiddag.
800.000 besøg på fem timer
Problemet med bookingsystemet, hvor selve billetsalget foregår gennem Billetlugen, er opstået, fordi webserverne simpelthen ikke har kapacitet nok til at håndtere efterspørgslen. Alene mellem klokken 7 og 12 var festival-hjemmesiden oppe på 800.000 besøg.
De mange besøg er ikke retvisende for antallet af personer, der forsøgte at tilgå bookingen på Roskilde Festivals hjemmeside, men er opstået, fordi de utålmodige festivalgæster har trykket på browserens opdateringsknap indtil flere gange.
"Det betyder altså rigtig meget, at folk trykker "opdater". Men ellers er udfordringen jo selvfølgelig, om serverne har kapacitet nok til at håndtere en opgave som denne. Vores servere har stor kapacitet, men ikke helt stor nok. Det ved vi så til næste gang," forklarer festivalens talskvinde, Christina Bilde, til Computerworld.
Hun forklarer, at ud på eftermiddagen er situationen ved at blive normaliseret, men de utålmodige gæster skal staidg holde sig fra opdateringsknapperne for at undgå nye flaskehalse af den virkelig dårlige slags.
Gæster sendt til England
Christina Bilde fortæller, at på grund af, at festival-hjemmesiden var tvunget godt og grundigt i knæ, stormede folk over på festivalens engelske side for at få bookingen til teltpladserne i hus.
Den engelske hjemmeside blev dog hurtigt overstrømmet af så mange brugere, at det også kneb med kapaciteten der.
"Begge sider trækker dog data ét og samme sted fra, og heldigvis kunne vi kommunikere direkte med de fleste folk via Facebook, så de kunne guides det rette sted hen," siger Christina Bilde til Computerworld.
Hun fortæller, at trods ventetider på flere timer er ingen gået forgæves, fordi der stadig "kun" er foretaget 1.370 bookinger, så der er stadig pladser til rådighed på festivalens campingområde.
Trods af store forventninger til premieren på festivalens online-booking er efterspørgslen alligevel kommet lidt bag på Christina Bilde.
"Det er jo ikke usædvanligt at der er ventetid i forbindelse med store begivenheder. Det sagt, så er det jo første gang, at vi har åbnet for campingbooking. Vi har fra start lyttet til festival-gæsterne i denne forbindelse, og følger også processen her meget nøje, så vi se, hvad der eventuelt kan gøres anderledes fremover," slutter hun.