Der har stået HP på æsken tre gange ud af ti, når danskerne har købt pc'er i løbet af årets første tre måneder.
Samlet sikrede verdens største it-virksomhed, Hewlett-Packard, sig en markedsandel på 32,3 procent i første kvartal af 2010.
De viser nye tal fra analysehuset IDC.
HP forklarer selv sin førerposition som en konsekvens af nye salgsmetoder i samarbejde med de store spillere inden for detailhandlen.
"Det skyldes blandt andet en række målrettede initiativer som etablering af shop-i-shop i danske butikker, hvor kunderne betjenes af specialuddannede medarbejdere," udtaler pc-direktør i HP, Henrik Sinnbeck.
Bærbare med potentiale
HP har desuden genvundet førstepladsen på det samlede marked for bærbare pc'er med en markedsandel på 29,3 procent i første kvartal 2010, og har også førstepladsen på bærbare til privatmarkedet med en markedsandel på 30,5 procent.
De bærbare pc'er er et centralt produktområde med stor volumen og vækstpotentiale, forklarer HP's pc-direktør.
"Specielt inden for bærbare til private forbrugere har vi oplevet et godt kvartal," siger Henrik Sinnbeck.