I Guldborgsund Kommune har man netop søsat helt nye digitale midler i sin service over for borgerne.
Blandt andet har man ansat en ny medarbejder, "Den Virtuelle Receptionist".
Fremover vil medarbejdere i Sakskøbing kunne betjene borgere i Væggerløse og på rådhuset i kommunens største by, Nykøbing.
Løsningen vil bestå at af to Cisco TelePresence-skærme, så mødedeltagerne i begge ender fremstår i fuld og naturlig størrelse.
Samtidig er lyd og billede optimeret, så der ikke er forsinkelser, ekko med videre, forklarer borgerservicechef Ib Larsen fra Guldborgsund Kommune.
"Kontaktcenteret ligger i ikke i kommunens hovedby, men kan fjernbetjene til foreløbig to andre steder i kommunen," siger han.
Han forklarer, at ideen blev født, da kommunaldirektøren var på studietur i USA, hvor han netop faldt over en lignende Cisco-løsning.
Netdesign: Kan bruges overalt
På sigt kan projektet udvikle sig til at omfatte jobcentre, ydelseskontorer og andre sagsområder.
Og kommunen oplyser, at man måske endda på et tidspunkt kan forestille løsningen ude i borgernes hjem.
Hos Netdesign, der er levererandør, forklarer salgschef Bo Holden, at teknologien i Guldborgsund kan anvendes på utallige områder.
Eksempelvis i Udkantsdanmark kan man forestille sig arbejdspladser i såkaldte kontaktcentre, der leverer sagsbehandling til borgere i tættere befolkede dele af landet. Og internt i kommunerne behøver borgere ikke at køre ind til storbyerne for at få service, forklarer han.
"For den enkelte borger, der måske bor i udkanten af kommunen, betyder den kortere rejseafstand og dermed mindre ressourceforbrug, at det er lettere at komme i kontakt med kommunen. Og det behøver ikke længere at være en parameter at bo tæt på borgerservice-centeret eller rådhuset for at få en god service," siger han.