Computerworld News Service: Det globale marked for mobiltelefoner oplevede en eksplosiv vækst i første kvartal med næsten 22 procent i forhold til samme periode sidste år, da markedet havde det betydeligt dårligere midt i recessionen.
Analytikere fra IDC tilskriver væksten til det øgede antal smartphones, som producenterne sender ud til forhandlerne samt bedringen i den globale økonomi. Især Research in Motion springer i øjnene og er nu for første gang med i top fem over producenter med flest solgte mobilenheder.
Samlet set leverede producenterne 295 millioner mobiltelefoner af alle typer i første kvartal i år sammenlignet med 242 millioner i første kvartal 2009, oplyser IDC.
En sådan tocifret vækst "er bestemt godt nyt for branchen," siger analytiker hos IDC Ramon Llamas i en pressemeddelelse. "Leverandørerne har i år ikke lagt skjul på deres hensigter, og nogle har endda lanceret nye produkter i første kvartal."
Væksten forventes at fortsætte igennem 2010, dog ikke på samme niveau som i første kvartal. IDC bemærker, at leverancerne i første kvartal i 2009 var faldet med 17 procent i forhold til samme periode året før, hvilket gør første kvartal sidste år til et af de værste kvartaler i mobilbranchen nogensinde.
IDC vurderer, at leverancerne af mobiltelefoner samlet set vil vokse med 11 procent i 2010.
Sms-glade teenagere
Nokia er fortsat førende på verdensmarkedet og solgte 108 millioner mobiltelefoner i første kvartal. Samsung sidder på andenpladsen med 64 millioner solgte mobiltelefoner efterfulgt af LG Electronics, der solgte 27 millioner, samt RIM og Sony Ericsson, der solgte henholdsvis 10,6 og 10,5 millioner mobiltelefoner.
RIM kom ifølge IDC med i top fem for første gang og erstatter således Motorola, som solgte 8,5 millioner enheder.
Motorola har stødt mistet markedsandele siden 2004, da markedet begyndte at skifte fra enklere enheder til mere avancerede telefoner og smartphones, bemærker IDC. Selvom Motorola nu sælger Android-baserede smartphones, så har RIM og Apple vundet større fodfæste ved at have solgte sådanne enheder i længere tid.
IBC påpeger, at RIM er den eneste af de fem største mobilproducenter, der udelukkende sælger smartphones, hvilket gør, at denne virksomhed har den højeste gennemsnitlige salgspris blandt disse leverandører. I første kvartal var virksomhedens mobiler BlackBerry Curve 8520 og Bold 9700 populære i mange lande.
RIM har tilsyneladende også succes blandt unge forbrugere for første gang, påpeger IDC.
"Et stærkt salg til forbrugere, særligt blandt sms-glade teenagere, har også givet næring til efterspørgslen af BlackBerry-mobiler," siger IDC.
Oversat af Thomas Bøndergaard
Læs mere:
Video: Om BlackBerry, Palm, Acer og iPad
BlackBerry får stemmeopkald over Wi-Fi
Her er mobiltyperne, der driver dig til vanvid Karakteristik af blandt andre Blackberry-brugere.