Hvis din virksomheds it var en bil - hvilken bil var det så?
At dømme efter, hvordan danske finansvirksomheder svarer i en ny undersøgelse, er der meget der tyder på, at de kører Volvo. Sådan en god, solid, lidt ældre herregårdsvogn med automatgear, et gigantisk bagagerum hvor små ting nemt kommer til at rasle lidt rundt, et design der ikke har ændret sig ret meget siden 1970'erne, alt i airbags og et motorprogram, der godt kunne trænge til en overhaling.
Ifølge undersøgelsen er automatgearet en af de vigtigste funktioner i bilen: Den vigtigste opgave for it er at understøtte effektivisering og automatisering af arbejdsgangene. Ikke så mærkeligt, for der er stadig massive muligheder i branchen for at chiptune f.eks. kundehåndteringen.
For nylig skiftede jeg privat forsikringsselskab, og jeg nåede at få to besøg af privatassurandøren, før aftalen var på plads. Nu er vores hjem hverken udstyret med forgyldte kupler eller fyldt med antikviteter, så jeg vil tro at jeg tidligst er rentabel som kunde efter 7-8 år. Det er ganske enkelt for dyrt for finansvirksomhederne at få nye kunder på den måde.
Den pågældende undersøgelse spurgte også til, hvilke områder der kræver ekstern assistance. Og den klare topscorer er at holde orden i bagagerummet - det enorme arkivskab der skal rumme hele virksomhedens historie i form af dokumenter.
Øget regulering kommer til at stille nye krav til sporbarhed og dokumentation af arbejdsgangene, og her er effektiv dokumenthåndtering en nødvendig ingrediens. Tre ud af fire it-ansvarlige i branchen peger på dette område som centralt fokusområde.
Ikke overraskende er fokus på sikkerhed og compliance også en nødvendighed. Finanskrisen har været hård ved branchen og kommer til at stille nye krav om dokumentation, for at der kan drives forsvarlig forretning.
Det er ikke alle kravene, der virker lige logiske: Øget dokumentation af betingelserne for fx optagelse af et lån vil formentlig forvirre mere, end det vil give reel sikkerhed for forbrugeren.
Men der er behov for at sikre kundernes tillid til bankens systemer, og her betyder sikkerhedsniveauet, eller antallet af airbags om man vil, rigtig meget.
En anden konsekvens af finanskrisen er opkøb og fusioner. De stiller store krav til fleksibiliteten i it-arkitekturen, hvis man skal få synergi ud af at lægge to virksomheders it-systemer sammen. Og hvis designet er lidt bedaget, lige som herregårds-Volvoen, der ikke har ændret sig nævneværdigt siden 1970'erne, kan det godt vise sig at være en vanskelig opgave.
Motorprogrammet i finanssektoren er domineret af de driftssikre men også dyre, benzinslugende mainframe-løsninger. Mere end 15 procent af de adspurgte i analysen peger på det som et område, hvor de forventer at skulle øge den eksterne assistance. Og det giver jo god mening. De opgaver, der skal løses, skal også finansieres, og det samlede it-budget bliver næppe større i de næste par år.
Derfor skal der spares et andet sted, og drift af motorrummet er et oplagt sted. Det er en stor opgave at tage fat på, og man skal holde tungen lige i munden, men der er ingen vej uden om: Mainframe er for dyr i drift, og skal udskiftes til mere moderne og økonomiske løsninger.
Og som bil-fabrikanten Volvo må finansvirksomheden også se i øjnene, at kineserne kommer. Offshoring af it og forretningsgange er allerede en del af hverdagen, og næste nye bølge af nye leveranceformer banker på. Cloud computing har endnu ikke branchens fulde opmærksomhed, men det er nødvendigt at vurdere mulighederne også på dette område.
Bare for god ordens skyld: Løsningen er ikke at udskifte Volvoen med en Ferrari, eller en cykel for den sags skyld. Men det er nok på tide med et grundigt eftersyn hos den lokale mekaniker.
Karsten Fogh Ho-Lanng er corporate vice president og chief technology officer hos NNIT.
Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens holdninger og er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger.