Artikel top billede

Apple, Perseus og det mobile økosystem

Klumme: Er Apple ved at slå økosystemet for mobil udvikling ihjel?

For tiden ruller den episke storfilm "Clash of the Titans" over biograflærrederne. Men man behøver ikke gå i biografen for at blive vidne til en kamp mellem giganter af nærmest lignende proportioner. Når globale kæmper som Apple, Google og Microsoft med flere nærmest dagligt går i kødet på hinanden om det digitale verdensherredømme, er det en kamp, der foregår på mange niveauer og på en række forskellige kamppladser.

En af disse kamppladser er det lukrative og eksplosivt voksende marked for smartphones og mobil marketing. Og den seneste udvikling i denne version af giganternes kamp udspiller sig lige nu på baggrund af Apples nyligt proklamerede lancering af deres version 4.0 af styresystemet til iPhone. En stor opdatering til den populære mobiltelefon, der åbner op for bl.a. multitasking og en række andre nye funktioner. Så langt så godt.

Men en meget interessant finte i Apple's opdatering, som måske af nogen synes lille, men for andre tangerer til årets billede af liden tue, der vælter stort læs, er den lille, men ikke ubetydelige ændring, Apple har foretaget i sin licensaftale. En ændring, der betyder, at iPhone applikationer fremover kun må udvikles direkte til Apple's egne iPhone API'er!

Og hvad så, kunne man spørge? Ja, én mulig konsekvens af dette lille juridiske - men tro mig helt igennem kalkulerede - snuptag fra Apple kan betyde, at det længe ventede gennembrud for mobil marketing endnu engang bliver udskudt.

Og hvorfor det? Primært fordi, en væsentlig grund til at udvikling til mobiltelefoner hidtil har været tricky er, at man har været nødt til at udvikle applikationer specifikt til næsten hver mobiltelefon på markedet. Tidskrævende, dyrt og usmart. Det har afholdt annoncører fra for alvor at kaste sig ind i udnyttelse af mobil marketing.

Derfor har en række softwarevirksomheder og udviklere verden over udviklet værktøjer, der giver mulighed for at udvikle kun én applikation, som så kan fungere på flere mobile platforme. Et udtryk for, hvordan moderne, digitale softwareøkosystemer virker og er til gavn for alle parter, både udviklere, annoncører, slutbrugere, giganterne selv og dermed også for verdensfreden.

Så mens hele udvikler-økosystemet har ventet på, at udvikling til mobile enheder fremover vil blive båret af samme præmis om frihed og åben adgang, som har drevet webudvikling og internettet til hvad det er i dag, så mener Apple altså noget andet. Det betyder f.eks., at iPhonen fortsat ikke vil understøtte Flash, som en af de øvrige giganter Adobe står bag.

Det kan synes som en farlig vej, Apple er slået ind på. Folkene i Cupertino, C.A. er med Steve Jobs i spidsen og deres række af succesfulde produktlanceringer gennem årene helt sikkert meget bevidste om egne evner. Måske endda grænsende til det arrogante. Men de er helt sikkert ikke dumme.

Min pointe er, at netop som vi står over for et længe ventet gennembrud for mobil markedsføring, så kunne jeg godt have undværet Apple's tiltag, som ikke synes at gøre det hverken mindre tidskrævende eller billigere at udvikle mobile applikationer.

Og med den harme, som Apple har skabt langt ind i det globale udvikler-miljø, kan Apple være ved at dræbe det selvsamme økosystem, som de selv - uagtet deres størrelse - er dybt afhængige af. Og det synes jeg er svært uheldigt for alle parter.

Perseus, der spiller hovedrollen i "Clash of the Titans", er nok søn af guden Zeus, men er ikke udødelig. Så selvom Steve Jobs og Co. for nogle tangerer gudestatus, så kunne en tur i biffen måske ikke skade.

Carsten Brogaard Jensen er administrerende direktør i Valtech.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere