Computerworld News Service: Windows 7 har endnu en gang givet Microsoft et sundt regnskab. I sidste uge offentliggjorde virksomheden en stærk vækst i både indtægt og omsætning for tredje regnskabskvartal, delvist fordi der fortsat er rivende salg i det nye styresystem.
I regnskabskvartalet, der sluttede 31. marts, havde Microsoft et nettoresultat på 22,48 milliarder kroner, hvilket udgør en stigning på 35 procent i forhold til samme periode sidste år. Omsætningen i tredje regnskabskvartal ligger på 81,29 milliarder kroner og er steget seks procent. Indtjeningen på 2,52 kroner per aktie slår med 0,17 kroner per aktie analytikernes prognose fra en spørgeundersøgelse udført af Thomson Reuters.
Ligesom i forrige kvartal var Windows 7 en stor del af årsagen til de positive tal på bundlinjen, udtaler Microsofts økonimidirektør Peter Klein.
Den samlede omsætning fra Windows 7 er steget med 28 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Microsoft benytter muligheden til at bemærke, at 10 procent af verdens pc'er i dag kører Windows 7.
Microsofts Windows & Windows Live Division trak genererede i kvartalet en omsætning på 24,74 milliarder kroner, hvilket er en skarp stigning fra de 19,34 milliarder kroner i samme periode sidste år.
Andre divisioner rapporterer en mere beskeden fremgang: Server and Tools skabte omsætning for 20,01 milliarder kroner, hvilket er steget fra 19,56 milliarder kroner i samme periode sidste år. Omsætningen fra Entertainment and Devices er steget en smule fra 9,14 til 9.31 milliarder kroner, mens Online Divisionen genererede en omsætning på 3,17 milliarder kroner, hvilket er en stigning fra 2,84 milliarder kroner i samme periode sidste år.
Kun Business Divisionen har ikke oplevet vækst i omsætningen, der i tredje regnskabskvartal endte på 23,74 milliarder kroner, hvilket er et fald fra de 25,20 milliarder kroner i samme periode sidste år.
I kvartalets resultater er medregnet en udskydelse af indtægter på 1,71 milliarder kroner i forbindelse med Microsoft Office 2010 Technology Guarantee-programmet, der giver Office 2007-kunder gratis opgradering til Office 2010, når den nye kontorpakke udkommer.
40 millioner betalende brugere
Under et telefonmøde med analytikere sætter Bill Koefoed, der er general manager for investor relations hos Microsoft, ord på nogle af købs-tendenserne. Geografisk set, så gav de fremkommende markeder, hvor salget steg med 20 procent, stærkere salg end de modne markeder, som kun oplevede en enkeltcifret vækst i mellemklassen, fortæller han.
Ligesom i det foregående kvartal var det forbrugerefterspørgslen, der drev væksten for Windows. Men indkøb i erhvervssegmentet, som har været noget afdæmpet i det forløbne år, er nu også ved at komme igen. Erhvervslivets indkøb af Windows steg 14 procent i tredje regnskabskvartal.
Samlet set steg omsætningen fra små og mellemstore virksomheder 15 procent i forhold til samme periode sidste år. Også de store virksomheder er begyndt at vise livstegn, idet de udsatte opgraderingscyklusser af pc'erne er begyndt at komme i gang igen, selvom salget her stadig går langsomt, fortæller Koefoed.
Microsoft øjner derudover nogle gode vækstområder i andre af virksomhedens endnu spirende initiativer. På virtualiserings-fronten steg omsætningen fra System Center Server med mere end 20 procent. Omsætningen fra online-annoncering steg med 19 procent hovedsagligt drevet af søgninger. Søgemaskinen Bing har oplevet "10 sammenhængende måneders vækst i markedsandele i USA," påpeger Koefoed.
Der er også ved at opbygges momentum i Microsofts cloud-services. Virksomhedens cloud-service Azure gik i luften i tredje regnskabskvartal, hvor tjenesten stødte til andre hostede versioner af Microsofts applikationer.
"Vi har mere end 40 millioner betalende brugere af vores kommercielle online-tjenester," siger Koefod, der tilføjer, at virksomheden har føjet nogle store navne til kundelisten såsom Starbucks og McDonalds.
"Det er vores hensigt at bygge videre på dette momentum," forsikrer han.
Oversat af Thomas Bøndergaard