De store datacentres tid - som du kan læse mer om her - er først lige begyndt.
Stordriftsfordelene og hele bevægelsen mod cloud computing og software-as-a-service vil give datacenter-udbyderne yderligere vind i sejlene i de kommende år, vurderer analysehuset IDC.
"Det er formodentlig den vej, det vil gå. Det er stordriftsfordele på mange områder, som man forsøger at høste," fortæller IDC-direktør Per Andersen.
Der er dog i stigende grad også tale om intern konkurrence blandt datacentrene.
Nye datacentre etableres rundt omkring i verden, og med cloud computing langt fremme i de fleste it-chefers bevidsthed, skal danske datacentre nu også forholde sig til konkurrenter som Amazon og Google.
Kunderne er stadig nervøse
"Jeg tror ikke, at der sker noget lige rundt om hjørnet med, at IBM ikke vil have et stort datacenter i Danmark. Den ene grund er, at kunderne stadig er meget nervøse for, hvor deres data befinder sig rent fysisk. Der er nogle områder, der er bundet rent lovgivningsmæssigt, men der er helt klart også en psykologisk side af det," siger IDC-direktøren.
Per Andersen tilføjer, at placeringen af nye datacentre i fremtiden - hvis man ser bort fra lovgivnings-begrænsningerne - i høj grad vil blive afgjort af energipriserne.
"Man kan jo spekulere på, om man begynder at samle datacentrene der, hvor energiprisen er lav. Efterhånden er det dyreste komponent til at drive datacentre rent faktisk energien," siger han.
Datacentrene bliver vitale
I takt med at mere og mere it outsources til datacentrene, bliver driften af disse også stadig vigtigere i et samfundsperspektiv. Har et stort datacenter et nedbrud, går det ud over både private virksomheder og offentlige institutioner.
Det var blandt andet konsekvensen, da IBM i 2008 havde et stort nedbrud, der ramte virksomheder som Danske Bank, A.P. Møller Mærsk og Carlsberg samt dele af den offentlige sektor.
Du kan læse mere om gigantnedbruddet her.
I det store hele er datacentrene dog en forbedring af it-sikkerheden og ikke en forringelse, mener Per Andersen fra IDC.
"Systemer er jo altid gået ned, og din pc er altid utilgængelig et vist antal minutter og timer. Det er bare ikke det, der er nyhedsmæssigt interessant. Men det er klart, at går et datacenter ned, hvor halvdelen af den offentlige sektor eller det meste af banksektoren ryger med, så er det virkelig en stor ting, og alle begynder at snakke om, hvorvidt vi nu kan stole på det her."
Service-aftale afgørende
Per Andersen mener, at det er op til den enkelte datacenter-kunde at sikre, at man har den nødvendige service-aftale med datacenter-udbyderen.
"Kunderne må jo gøre op med sig selv, hvor meget de vil betale for sikkerhed. Det er ikke spor anderledes, end når du sikrer dit eget hus derhjemme. Du kan investere rigtig mange penge, og så bliver det rigtig sikkert, eller tage en lidt større chance og lave en kalkuleret risiko på det.
Du vil aldrig opnå, at der er 100 procent oppetid i datacentre, men forhåbentlig er det godt nok til, at de fleste er villige til at betale for det og kan leve med det."
Selvom outsourcingen bestemt ikke er blevet mindre med finanskrisens krav om effektiviseringer i mange virksomheder, så vil der også fremover være virksomheder, der vælger gør-det-selv-modellen, mener Per Andersen.
"Der vil stadig være virksomheder, som har deres eget datacenter. Enten fordi de allerede har foretaget investeringen, eller fordi man mener, at man selv kan gøre det billigere."
"Der kan også ligge strategiske overvejelser bag, for eksempel at man ikke vil være med i et stort nedbrud, hvis der kommer sådan et, eller at man ikke ønsker at blande sit eget it-udstyr med andre virksomheders," forklarer Per Andersen.