Computerworld News Service: Consumer Watchdog efterspørger sammen med en mobil-entreprenør og to advokater, der repræsenterer konkurrenter til Google, en monopolundersøgelse, der skal gennemføres af det amerikanske justitsministerium, og som skal koncentrere sig om forskellige emner, som for eksempel Googles sammenkobling af søgeresultater og reklamer.
"Tiden er tydeligvis moden til, at Justitsministeriet bør lancere en større monopol-undersøgelse af Google, og vi mener desuden, at alle løsninger bør overvejes - også en mulig opsplitning af internet-giganten," siger John Simpson, der er forbruger-talsmand ved Consumer Watchdog.
Den 25 år gamle organisation fokuserer på en række forbrugerrelaterede emner som for eksempel sundhedsvæsen, forsikringer og energi. Men i løbet af de senere år har gruppen desuden beskæftiget sig med teknologi og har i den forbindelse først og fremmest rettet kritik mod Google.
Consumer Watchdog sendte i sidste uge et brev til det amerikanske justitsministerium, hvori gruppen efterlyste en undersøgelse af Googles påståede brud på monopol-lovene.
"For de fleste amerikanere - ja, for de fleste mennesker i hele verden - udgør Google porten til internettet," står der i brevet. "Små ændringer i de proprietære søge-algoritmer kan betyde forskellen mellem succes eller fiasko for en virksomhed."
Justitsministeriet nægter at udtale sig om sagen.
Resultaternes neutralitet kompromitteres
John Simpson fra Consumer Watchdog er langt fra alene om at kritisere Googles forretningsmetoder.
"Google har manipuleret med søgninger og placeringen af reklamer for at holde potentielle konkurrenter ude af markedet - virksomheder som har sat deres lid til Googles resultater, når de skulle skaffe trafik til deres hjemmesider," siger Joseph Bial, der er advokat ved Cadwalader, Wickersham & Taft, som repræsenterer virksomhederne myTriggers.com og TradeComet.com.
Begge selskaber har indgivet monopol-anklager mod Google, hvor de beskylder søgegiganten for at udelukke dem i forsøget på at reklamere på Google.com
Googles dominans på markedet for søgninger og søge-baserede reklamer betyder, at online- og mobilannoncører ikke kan tillade sig at fravælge virksomheden som forretningspartner, tilføjer Simon Buckingham, som er grundlægger af Ringtones.com og Appitalism.
Det nære bånd mellem Googles søgeresultater og de søgebaserede reklamer betyder, at "søgeresultaternes neutralitet bliver kompromitteret," siger han.
Adam Kovacevich, der er senior manager for global communications and public affairs ved Google, afviser kritikken og tilføjer, at Consumer Watchdog har været "hæmningsløst negative" over for Google.
For nylig satte gruppen spørgsmålstegn ved Googles grunde til at stoppe censureringen af søgeresultaterne i Kina, ligesom gruppen har kritiseret Googles privacy-muligheder for at være utilstrækkelige, fortæller Adam Kovacewich.
"Vi har fuld forståelse for, at med størrelse og succes følger et kritisk blik," tilføjer han.
"Men selv hvis vi valgte at splitte Google op i to virksomheder i morgen, så er jeg ret sikker på, at Consumer Watchdog med det samme ville insistere på, at de to skulle splittes op i fire."
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen