Artikel top billede

Forbrugergruppe vil splitte Google i to dele

Det amerikanske justitsministerium opfordres til en monopol-undersøgelse af Googles søge- og reklamevirksomhed og overveje straf som for eksempel en opsplitning af virksomheden.

Computerworld News Service: Consumer Watchdog efterspørger sammen med en mobil-entreprenør og to advokater, der repræsenterer konkurrenter til Google, en monopolundersøgelse, der skal gennemføres af det amerikanske justitsministerium, og som skal koncentrere sig om forskellige emner, som for eksempel Googles sammenkobling af søgeresultater og reklamer.

"Tiden er tydeligvis moden til, at Justitsministeriet bør lancere en større monopol-undersøgelse af Google, og vi mener desuden, at alle løsninger bør overvejes - også en mulig opsplitning af internet-giganten," siger John Simpson, der er forbruger-talsmand ved Consumer Watchdog.

Den 25 år gamle organisation fokuserer på en række forbrugerrelaterede emner som for eksempel sundhedsvæsen, forsikringer og energi. Men i løbet af de senere år har gruppen desuden beskæftiget sig med teknologi og har i den forbindelse først og fremmest rettet kritik mod Google.

Consumer Watchdog sendte i sidste uge et brev til det amerikanske justitsministerium, hvori gruppen efterlyste en undersøgelse af Googles påståede brud på monopol-lovene.

"For de fleste amerikanere - ja, for de fleste mennesker i hele verden - udgør Google porten til internettet," står der i brevet. "Små ændringer i de proprietære søge-algoritmer kan betyde forskellen mellem succes eller fiasko for en virksomhed."

Justitsministeriet nægter at udtale sig om sagen.

Resultaternes neutralitet kompromitteres

John Simpson fra Consumer Watchdog er langt fra alene om at kritisere Googles forretningsmetoder.

"Google har manipuleret med søgninger og placeringen af reklamer for at holde potentielle konkurrenter ude af markedet - virksomheder som har sat deres lid til Googles resultater, når de skulle skaffe trafik til deres hjemmesider," siger Joseph Bial, der er advokat ved Cadwalader, Wickersham & Taft, som repræsenterer virksomhederne myTriggers.com og TradeComet.com.

Begge selskaber har indgivet monopol-anklager mod Google, hvor de beskylder søgegiganten for at udelukke dem i forsøget på at reklamere på Google.com

Googles dominans på markedet for søgninger og søge-baserede reklamer betyder, at online- og mobilannoncører ikke kan tillade sig at fravælge virksomheden som forretningspartner, tilføjer Simon Buckingham, som er grundlægger af Ringtones.com og Appitalism.

Det nære bånd mellem Googles søgeresultater og de søgebaserede reklamer betyder, at "søgeresultaternes neutralitet bliver kompromitteret," siger han.

Adam Kovacevich, der er senior manager for global communications and public affairs ved Google, afviser kritikken og tilføjer, at Consumer Watchdog har været "hæmningsløst negative" over for Google.

For nylig satte gruppen spørgsmålstegn ved Googles grunde til at stoppe censureringen af søgeresultaterne i Kina, ligesom gruppen har kritiseret Googles privacy-muligheder for at være utilstrækkelige, fortæller Adam Kovacewich.

"Vi har fuld forståelse for, at med størrelse og succes følger et kritisk blik," tilføjer han.

"Men selv hvis vi valgte at splitte Google op i to virksomheder i morgen, så er jeg ret sikker på, at Consumer Watchdog med det samme ville insistere på, at de to skulle splittes op i fire."

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere