Artikel top billede

Europæisk e-handel er et lokalt fænomen

Europæerne elsker at shoppe på nettet. Men de foretrækker at holde e-handlen inden for deres eget lands grænser.

120 millioner europæere shopper på internettet, men kun syv procent af handlen foregår over grænserne, viser en rapport fra EU-Kommissionen.

Det er dog ikke Danmarks skyld, at den online-baserede grænsehandel er så beskeden, for 23 procent af danskerne køber varer i udlandet, kun overgået af de 38 procent fra Luxemburg.

De nordiske lande topper listen med 91 procent internet-brugere, der inden for det seneste halve år har købt varer på nettet.

Til sammenligning online-handlede kun 10 procent af netbrugerne i Grækeland, Italien, Portugal, Cypern og Estland.

Unge anmelder på sociale medier

I Danmark er der stor forskel på, hvordan de unge og ældre gebærder sig, når de skal købe varer online.

De unge bruger masser af tid på nettet, inden de beslutter sig for at købe et nyt tv, biografbilletter, tøj og andre forbrugsvarer. To tredjedele af unge mellem 15 og 22 år bruger således de sociale medier, anmeldelser, ratings og blogs til at undersøge et produkt, før de køber det.

Kun en fjerdedel af folk over 35 år bruger de muligheder, inden de placerer en ordre hos en online-handlende.

Undersøgelsen af forbrugsmønstrene er udarbejdet af web-firmaet EPiServer, der sammen med analyseinstituttet Cint har stillet 1.074 danskere i alderen 18 til 65 en række spørgsmål.

Unge kræver åbenhed

Netop forbrugernes mulighed for at give produkter og online-butikker karakterer, bliver mere og mere vigtig, mener Michael Kølle, som er EPiServes danske landechef.

"Virksomheder, der ikke har en online-shop, hvor forbrugere kan anmelde produkterne, risikerer at tabe fremtidens vel nok vigtigste marked. De yngre generationer er født i den digitale tidsalder, og kræver en høj åbenhed fra virksomheder på nettet, og baserer en stor del af deres købsbeslutninger på brugergenereret indhold," han.

En femtedel af de yngste forbrugere siger, at de gerne vil kunne komme i direkte dialog med virksomhederne i form af en online chatservice. Det er kun vigtigt for syv procent af de, der er over 35 år, viser undersøgelsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere