Artikel top billede

Selvbetjeningsløsninger skal måles og vejes

Borger.dk har lanceret et nyt fællesoffentligt system, der kan måle borgernes brug af forskellige myndigheders selvbetjeningsløsninger. Læs her hvad dataene kan bruges til.

Hvor mange borgere bruger en selvbetjeningsløsning? Hvor mange gennemfører? Og hvor lang tid tager det fra start til slut?

Det er de spørgsmål, et nyt fællesoffentligt statistik-system på borger.dk skal finde svar på.

Systemet skal indsamle data fra tilmeldte myndigheder og samle dem i en databank. Statistikkerne vil blive frit tilgængelige på statistik.borger.dk, og på den måde bliver det muligt at sammenligne de forskellige offentlige myndigheders selvbetjeningsløsninger.

"Det giver myndighederne en mulighed for at finde ud af, hvad status på deres selvbetjeningsløsninger er, men også at se på det over tid. Man kan for eksempel bruge statistikkerne til at måle effekten af en kampagne for en selvbetjeningsløsning," forklarer Jimmy Kevin Pedersen, der er kontorchef i borgerkommunikationskontoret i it- og telestyrelsen.

En simpel løsning

Det nye fællesoffentlige system fungerer ved, at de myndigheder, der ønsker at deltage, lægger en tæller ind på deres selvbetjeningsløsninger. Det har under udviklingen været vigtigt, at løsningen blev så simpel som muligt, så flest mulige myndigheder vil deltage.

"Det er simpelt at lægge tælleren ind. Man sætter et lille stykke java-script på startsiden af selvbetjeningsløsningen og på slutsiden. Det kan i princippet lægges ind på fem minutter," siger Thomas Andreasen, der er forretningsprojektleder for borger.dk og har været med til at stå for udviklingen af systemet.

Scriptet samler så hele tiden data om, hvor mange der bruger løsningerne, hvor mange der gennemfører, og hvor lang tid det tager. Disse data bliver så sammenholdt med en masse oplysninger om selvbetjeningsløsningen. Det giver mulighed for at lave en masse specifikke søgninger på bestemte perioder, bestemte typer løsninger osv.

"Det vil for eksempel være muligt få statistik på alle selvbetjeningsløsninger, der benytter digital signatur, eller at se på forskellige leverandører," siger Thomas Andreasen.

På grund af det simple system regner Jimmy Kevin Pedersen også med, at mange myndigheder vil benytte muligheden.

"Det her et fælles offentligt tiltag, som både staten og kommunerne har været meget involveret i. Derfor forventer vi også, at rigtig mange vil myndigheder vil være interesseret i at deltage," siger Jimmy Kevin Pedersen.

Frem med det gode eksempel

Behovet for en fælles løsning blev understreget, da IT- og Telestyrelsen i forbindelse med eDag3 kortlagde brugen af selvbetjeningsløsninger.

Det var kompliceret, at der skulle laves udtræk af de enkelte myndigheders selvbetjeningsløsninger, og det kunne være svært at sammenligne på tværs, da parametrene ikke var de samme.

Når man nu har fået en fælles platform, giver det mulighed for hele tiden at sammenligne selvbetjeningsløsningerne, og se hvilke der skiller sig ud.

"Tanken er, at man let kan identificere de gode eksempler på tværs og lade sig inspirere af dem. Derfor kan man sige, at det er en ret lille ting, som kan have en stor effekt," siger Jimmy Kevin Pedersen.

Systemet giver på den måde også mulighed for at vurdere de enkelte leverandører. For eksempel kan man ud fra tiden, det tager at gennemføre en selvbetjeningsløsning, sige noget om brugervenligheden.

De indsamlede data vil blive tilgængelige for alle, der skulle have lyst til at se dem og kan på den måde bruges af mange aktører i mange sammenhænge.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere