Artikel top billede

Er bruger-centreret webdesign den rene utopi?

Brugercentreret webdesign lyder rigtig godt. På papiret. Det mener to webdesignere, som peger på, at tid og penge forhindrer dem i at udarbejde de mest optimale webløsninger.

VELKOMMEN TIL COMPUTERWORLDS HJEMMESIDE!

Nej, vel?

Velkomsttekster af ovenstående karakter var ganske moderne i de analoge 1990'ere, men er håbløst forældet nu.

Brugerne vil have indhold her og nu, for de har travlt og er samtidig blevet vant til, at hvis din hjemmeside ikke leverer varen, så er der nok et andet site, der gør.

Det har man fundet ud af ved at studere brugeradfærd på nettet i mange år. Og Lektor Sigurd Trolle Gronemann fra IT-Universitetets kursus 'Webdesign og Webkommunikation' hævder, at man kun kan have for få brugerundersøgelser med, når man udarbejder sin hjemmeside, fordi det er brugernes behov, der bør være i højsædet.

Men hvordan ser det ud med brugerundersøgelser i det danske webdesigner-landskab?

"Brugercentreret design med brugere fra målgruppen involveret fra starten og flere gange i løbet af et webprojekt lyder fantastisk - og meget idyllisk. Noget vi gerne ser mere af og også noget, vi arbejder på at få ind som en del af udviklingsprocessen," siger Martin Withus Olsen, administrerende direktør i webbureauet NöRD.

Han peger dog samtidig på, at kunderne normalt hverken har tid eller penge til at inddrage brugerne specielt meget i processen, lige som det paradoksalt nok kan være skræmmende at "afgive" kontrollen til brugerne, selv om de er den afgørende faktor for, om en hjemmeside virker eller ej.

Martin Withus Olsen nævner, at det reelt kun er på de største projekter og gerne i forbindelse med offentlig webudvikling, at brugerne bliver inddraget undervejs i hele processen, fordi det i den slags projekter er ekstremt vigtigt at ramme målgruppen helt præcist.

"Vores tilgang til designarbejdet tager som oftest udgangspunkt i kundens kendskab til det pågældende marked samt vores egne erfaringer med mediet. Derudover arbejder vi med begrebet "always in beta", der giver mulighed for at komme hurtigt ud af starthullerne og derefter løbende tilpasse sig brugernes oplevelser," forklarer Martin Withus Olsen.

Websitet er en investering

Det billede kan Martin Palmqvist, partner i webbureauet Scandesigns, godt genkende.

"I virkeligheden handler professionelt webdesign om return of investement, hvor størrelsen og budgettet på et webprojekt afgør, om der er tid og råd til at inddrage brugerne i hele processen. Hvis det kan betale sig, så er det naturligvis en god idé at teste webudviklingen med rigtige mennesker," siger han til Computerworld.

Martin Palmqvist indskyder, at hvis eksempelvis en frisør skal designe en hjemmeside til 15.000 kroner, vil det næppe være relevant eller økonomisk forsvarligt at foretage mange brugerundersøgelser.

"Frisør-hjemmesiden vil sandsynligvis kun blive testet på frisørens nærmeste netværk. Men når et firma som TDC med mange millioner årlige besøg kaster sig ud i et webprojekt, så begynder det at give rigtig god mening at inddrage brugerne igennem hele processen for at løfte konverteringsraterne et par procent," forklarer Martin Palmqvist.

Dertil skal man heller ikke glemme, at der i moderne webdesign er indbygget en konflikt mellem det at designe brugervenligt og det at designe til søgemaskineoptimering, så man kan blive fundet i en søgemaskine.

"Teksterne, der passer til en søgemaskine, er måske ikke altid de mest brugervenlige, når brugerne endelig er kommet ind på sitet.," siger Martin Palmqvist.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer