På trods af et begrænset salg af pc'er i første halvår af 2009 kan det internationale analysehus IDC melde om en vækst i det internationale salg af pc'er på 2,9 procent for hele året.
At pc-salget fortsatte med at vokse i 2009 er bedre end i krisen i 2001, hvor afmatningen førte til fald i antallet af solgte pc'er.
Faldende priser på pc'er, og at computere er blevet et must-have produkt, er grunden til, at man endte op med en lille stigning.
Anders Elbak, der er analytiker ved IDC Nordic, forklarer, at udviklingen i høj grad er sikret af, at forbrugerne stadig i høj grad køber pc'er.
Går efter de billige produkter
"Mens man hos virksomhederne ikke har købt så mange pc'er, så har forbrugerne fortsat købt i stor stil. Det har så bare i højere grad været billigere pc'er," siger Anders Elbak
Det er specielt bærbare pc'er, der trækker markedet frem med en stigning på 18,4 procent i forhold til 2008. Blandt andet er de billige netbooks blevet meget populære.
At forbrugerne nu ofte vælger de billigere pc'er betyder også, at selvom antallet af solgte pc'er er steget, så er omsætningen faldet betydeligt.
Samtidig forventer IDC i 2010 en samlet vækst i pc-salget på 12,6 procent. IDC's analyse, der går frem til og med 2014, forudser to-cifrede vækstrater i det samlede salg af pc'er hvert år fremover.
Det vil fortsat være de bærbare pc'er, der driver væksten i salget til forbrugere og virksomheder, og i 2012 vil de stå for over 70 procent af pc-salget.