Computerworld News Service: I slutningen af sidste uge tog Google et nyt aggressivt tiltag for at holde sig foran Microsoft på markedet for online-værktøjer ved at opkøbe DocVerse, der er en ung virksomhed grundlagt af to tidligere Microsoft-medarbejdere.
Virksomheden er kendt for sine værktøjer, der giver brugerne mulighed for at samarbejde i Microsoft Office på internettet.
Google snuppede det tre år gamle, San Francisco-baserede DocVerse for godt 140 millioner kroner, fortæller Wall Street Journal. Google får til gengæld fingrene i en teknologi, der kan få Microsoft Office til at minde om Google Docs.
DocVerse tilbyder et 1MB plugin til Office 2007, der giver brugerne mulighed for at redigere i og dele Word, Excel og PowerPoint-dokumenter online og i realtid med alle funktioner fra Office klientversionen intakt.
Ironisk nok giver opkøbet Google mulighed for at lade sine brugere få adgang til Office-dokumenter med alle funktioner i et web-baseret miljø før Microsoft.
Google planlægger at bruge DocVerse-funktionerne som en gratis tilføjelse i Google Apps, men virksomheden har endnu ikke afsløret, hvornår det vil ske. Men en ting er sikkert: Google vil ikke give Microsoft tid til at få pusten tilbage i kapløbet om at bringe cloud-baserede produktivitetsværktøj til virksomheder.
Microsoft på vej med modsvar
Så sent som i denne uge løftede Google sløret for en ny online-forretning under navnet Google Apps Marketplace, hvor virksomheder kan købe cloud-baserede applikationer, der er lavet til at arbejde sammen med Googles egne applikationer.
Det er værd at bemærke, at Microsoft allerede i dag tilbyder samme form for online samarbejds-muligheder som DocVerse via virksomhedens gratis Office Live Workspace-tjeneste. Men Microsoft har knapt nok markedsført dette værktøj, højst sandsynligt på grund af det kommende Office 2010, der vil blive lanceret (12. maj for virksomheder), og som vil indeholde Office Web Apps.
Det er gratis, nedbarberede udgaver af Word, Excel, PowerPoint og OneNote. Hvis brugerne ønsker Office 2010 med alle funktioner intakt, så skal de stadig investere i den fulde Office 2010-pakke.
Microsoft nødt til at svare igen
Selv om Microsoft stadig fører an på området for produktivitetsværktøjer, særligt for virksomheder, så skruer Googles nye tiltag op for konkurrencen.
Netop som Steve Ballmer annoncerede Microsofts fuldstændige fokus på cloud computing i forrige uge, så kommer Google og integrerer online-samarbejde med Office-dokumenter gennem sin egen, etablerede cloud-baserede produktivitetspakke og åbner samtidig en app-store for virksomheder.
"Jeg vil kalde dette [Googles køb af DocVerse] et slag i ansigtet for Microsoft," siger den erfarne brancheekspert Roger Kay.
"Microsoft bliver nødt til at give igen, det bedste de har lært, om det så handler om at sende Office 2010 tidligere i handlen eller om at skrue op for markedsføringen af Office Web Apps eller begge dele."
Jagten på Googles
Office er stadig Microsofts hovedindtægtskilde sammen med Windows. Det står alene for 90 procent af omsætningen for Microsofts forretningsdivision. Men Office-pakken står over for en række voksende trusler, ikke bare fra Google Apps, men også fra IBM med LotusLive iNotes og Oracle med sit nyligt annoncerede "Cloud Office."
Roger Kay mener, at trods Microsofts nye fokus på cloud computing, så er virksomheden bagud i forhold til Google, når det kommer til online samarbejdsværktøjer.
"Google forsøger hele tiden at udmanøvrere Microsoft," siger Roger Kay.
"Der er mange fordele ved et klient-baseret samarbejdssystem, der automatisk synkroniseres via skyen. Og at have det som et Office plugin via Google Apps er temmelig sejt."
Men der er også en bagside ved Googles opkøb af DocVerse: For Google svarer det til at anerkende, at Office er kongen over produktivitets-applikationer, og at inkompatibiliteten mellem Office og Google Docs er en svaghed.
Løser DocVerse så det problem? Nej, skriver klummeskribent ved PC World, David Coursey.
DocVerse er i sin essens et Office add-on, der lagrer filer i Googles cloud, skriver han. Det vil måske kunne hjælpe med til at overtale Office-brugerne til at forsøge sig med Google Apps, men det tager ikke højde for det overordnede problem med funktions- og format-inkompatibiliteten med Office.
"Den begrænsede kompatibilitet med Microsoft Office er en af hovedgrundene til, hvorfor mange både betalende og ikke-betalende brugere af Google Apps foretrækker at bruge e-mail og kalender-funktionerne, men ikke tekstprogrammet, regnearket og præsentationsprogrammet i Google Docs," skriver David Coursey.
Det er kun begyndelsen for Google Apps
Indtil videre er Office stadig dominerende i større virksomheder. En Forrester-undersøgelse fra november måned af 2000 it-beslutningstagere afslørede, at 80 procent af de undersøgte virksomheder kører med en version af Microsoft Office, og at 78 procent ikke har nogen planer om at implementere alternativer til Office.
Det vil måske ændre sig, hvis Google fortsætter sit fokus på online samarbejdsværktøjer til virksomheder, vurderer analytiker ved Forrester Sheri McLeish. Men, understreger hun, Google Apps er stadig kun i sin indledende fase.
"Ja, der er virksomheder, der eksperimenterer med Google Apps, men Google er stadig i gang med at færdigudvikle sine applikationer og virksomhedsløsninger."
Sheri McLeish tilføjer, at de fleste virksomheder ikke umiddelbart har interesse i at skifte til et andet værktøj, så længe brugerne kender og er trygge ved Office.
"Det ved Google også godt," siger hun, "og det er derfor, at virksomheden må gribe til at opkøbe et selskab, der hjælper folk med at arbejde online med Office-formaterede dokumenter."
Googles langsigtede plan er helt åbenlyst at knække Offices dominans, men DocVerse-opkøbet gør ikke den store forskel i den forbindelse, siger Sheri McLeish.
"Det komplementerer Office-applikationerne, det erstatter dem ikke," bedømmer hun.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen