Op mod en halv milliard kroner ligger gemt i regionerne, hvis de formår at effektivisere deres sundheds-it. Det konkluderer en ny rapport fra McKinsey, som kritiseres heftigt af regionerne.
McKinsey-undersøgelsen er bare en af flere undersøgelser af sundheds-it i regionerne, som blev etableret 1. januar 2007.
"Vi når ikke at blive færdig med den ene undersøgelse, før der bliver startet en ny," siger it-direktør Jan Kold i Region Hovedstaden.
Der har også været flere analyser af regionernes sundheds-it i regionernes tre leveår. Allerede fra regionernes start kom der en analyse fra Deloitte omkring de tidligere amters elektroniske patientjournaler (EPJ) med en strategi for digitalisering af sundhedsvæsenet.
Derefter kom en undersøgelse fra Rigsrevisionen om sundheds-it i regionerne samt yderligere en fra Deloitte om effektiviteten af it i regionerne.
"Undersøgelse nummer to fra Deloitte konkluderede det samme som Rigsrevisionen og som deres egen analyse fra tidligere, så på den måde står vi med tre analyser, der siger det samme, inden man så igen påbegynder en ny - McKinsey-undersøgelsen," siger Jan Kold.
Får midtjysk støtte
Nu er den nye rapport fra McKinsey færdig samtidig med, at Rigsrevisionen er ved at starte en ny undersøgelse om ibrugtagningen af EPJ.
"Man sidder herude i systemet og bliver udsat for for den ene undersøgelse efter den anden. Hvad er det i virkeligheden, der er årsagen til undersøgelsen? Hvad er det for et mål, man jagter?" spørger Jan Kold.
Han bliver bakket op af Leif Vestergaard Pedersen fra Region Midtjylland. Med de forrige undersøgelser var han særdeles skeptisk, da McKinsey-undersøgelsen gik i gang.
"Det var meget vigtigt for os, at resultatet kunne omsættes til noget anvendeligt. Deloitte havde for kort tid siden lavet en analyse af hele it-området, så vi lagde vægt på, at der skulle være noget nyt og brugbart," siger Leif Vestergaard Pedersen.
Det kan blive dyrt at spare
Computerworld har fået oplyst, at Finansminsteriet har betalt tre millioner kroner til McKinsey for udarbejdelsen af rapporten, plus penge til regionerne som kompensation for, at de skulle afsætte tiden til at indsamle data til rapporten.
Pengene er dog ikke givet specielt godt ud, mener Jan Kold. Heller ikke denne gang ser han noget væsentligt nyt i rapportens konklusioner.
"Essensen af den nye rapport er fuldstændig det samme som de tidligere. Budskabet overordnet er, at konsolidering er vejen frem, regionerne er på forskellige niveauer for konsolidering, og der skal sættes øget fokus på samarbejdet mellem regionerne," siger Jan Kold.
"Det eneste nye er, at man denne gang har valgt at udelade, hvad det kommer til at koste i investeringer at opnå besparelserne. Det er håbløst. Man kan ikke sige, at regionerne kan spare så meget uden at fortælle, hvad det kræver af investeringer," fortæller hovedstadens it-direktør.
"Rapporten viser på den måde ikke, hvad det koster at få de her effektiviseringsgevinster. På den måde kan der være en stor del af besparelserne, som slet ikke kan betale sig at gå efter," siger han.
Bedst er billigst?
Samtidig er han træt af en endnu en rapport, hvor udgangspunktet er, at billigst er bedst.
"Hospitalerne er ikke tjent med, at man vælger den billigste løsning. Det er ikke altid bare det rigtige at vælge de billige løsninger, da det er utrolig vigtigt, at vores system kan køre hele tiden."
"Selv med en oppetid på 99,5 procent vil det betyde, at der er to døgn på et år, hvor tingene ikke kører. Jeg vil nødig være den patient, der kommer ind på det tidspunkt," siger Jan Kold.
Leif Vestergaard Pedersen fra Midtjylland mener heller ikke, at den nye rapport fra McKinsey har noget nyt og brugbart, som han efterlyste, da McKinsey gik i gang.
"Vi har haft glæde af det tidligere arbejde med Deloitte. De har været irriterende, fordi de har haft ret i mange af deres punkter, men man kunne bruge det til noget. Der blev vi klogere. Det er ikke tilfældet med McKinsey. Vi er bare blevet vrede og irriterede," siger Leif Vestergaard Pedersen.
Læs hans kritik her: Sundhedsdirektør: Rapport om sundheds-it er til grin.
Rapport skal bruges til sparekrav
De forskellige undersøgelser er startet på Finansministeriets initiativ. Jan Kold synes som udgangspunkt, at det er godt, at ministeriet undersøger forholdene på området, men er bekymret for den måde, ministeriet vil bruge den nye McKinsey-rapport på i økonomiforhandlingerne.
"Hvis man brugte indholdet i rapporterne til at få en konstruktiv dialog om, hvordan vi bedst muligt kan udnytte vores ressourcer og penge, så ville det være rigtig fornuftigt. Men for mig er det klart, at man vil bruge den til at opnå krav om besparelser, uden hensyn til investeringer eller kvalitet," lyder det fra Jan Kold.
Derfor frygter han også, at den nye rapports konklusioner om et besparingspotentiale i regionerne på 330 til 490 millioner kroner vil blive brugt som argument.
"Det er specielt problematisk, når rapporten ikke tager højde for, hvad det koster i investeringer at opnå besparelserne. Det er jo ikke sådan, at der bare ligger nogle penge rundt omkring, man kan samle op," siger han.
Han håber derfor også, at Finansministeriet fremover vil lade være med at iværksætte en masse nye undersøgelser, før parterne har fundet ud af, hvad de vil bruge de gamle rapporter til.
"Man kan til enhver tid lave rapporter som McKinseys, der - med den vinkel man nu ønsker - kritiserer regionerne. Noget af kritikken er berettiget, men jeg synes, man skal være meget mere konkret med, hvad man vil bruge analyserne til," siger Jan Kold fra Region Hovedstaden.