Mens Googles søgemaskine buldrer frem til en verdensandel på knap 86 procent, kniber det straks mere med selskabets evner inden for søgemaskineoptimering (SEO).
Det viser en undersøgelse, som Google har foretaget med 100 af sine egne produkthjemmesider herunder den berømte søgemaskine, som er blevet testet i forhold til, hvordan siderne er optimeret til at komme højt i resultaterne på Googles egen og konkurrerende søgemaskiner.
Google har offentliggjort sine SEO-resultater, så interesserede kan se og blive inspireret af, hvordan søgeselskabet griber i egen barm og vil forsøge at søgeoptimere sine mange sites.
Mangler præsentation af søgeresultat
Det mest kritiske område i Googles undersøgelse af sine sites findes i den måde, som Google-hjemmesiderne bliver præsenteret på i en søgemaskine.
Her har tre ud af fem områder brug for en kraftig opstrammer, og det gælder eksempelvis title-tag-formattering og længden på title-tagget, hvor kun 10 ud af 100 Google-sites passerer søgemaskine-testen.
Blandt Googles andre kritiske områder for at søgeoptimere i forhold til søgemaskinerne er logoer, som linker forkert, og søgeresultater uden beskrivende metatags.
Samtidig skriver Brandon Falls, Adi Goradia, and Charlene Perez fra Googles søgekvalitets-team'et på selskabets egen blog, at Google også vil bruge testen til at forbedre brugeroplevelsen.
Det skal eksempelvis ske ved at reparere såkaldte 404-links, der er døde links, simplificere URL'er og ikke mindst optimere titlerne, så både brugere og søgemaskiner bedre forstår, hvad diverse Google-sites handler om og genoplive alle links på diverse Google-sites.