I kølvandet på en række betændte sager, får it-leverandøren KMD ros af ATP, der sammen med kapitalfonden EQT ejer selskabet.
De betændte sager omfatter blandt andet, at selskabet bliver undersøgt af Konkurrencestyrelsen og har fået to kontorer ransaget af styrelsen.
Også rådgivning til en kommune om ikke at gå i udbud, selvom kommunen burde have gjort det, har medført kritik.
Siden er det kommet frem, at KMD i årevis har sendt en sand gaveregn ud over kommunale embedsmænd i form af billetter til rockkoncerter, fodboldkampe og golfturneringer. Forhold, der har fået en ekspert til at tale om bestikkelse.
Sagerne har skabt splid internt i it-branchen, hvor medlemmer åbent har kritiseret KMD-direktør Lars Monrad-Gylling.
Men ATP ser ingen grund til kritik af KMD.
"Det er mit indtryk, at KMD opfører sig ansvarligt. Det er fornuftigt, at KMD nu klargør og strammer op om reglerne for gaver og arrangementer. Når man er en stor virksomhed, er sandsynligheden for, at der kommer sager i medierne - selvom man er dem, der opfører sig bedst - større. Det må man leve med," siger direktør Bjarne Graven Larsen fra ATP.
"Det er ikke udtryk for dårlig etik, moral eller standarder i KMD. Tværtimod. I det kommunale marked, hvor der er regler for udbud med mere, er det bestemt ikke mit indtryk, at KMD opfører sig dårligere end konkurrenterne." siger direktøren.
Han forklarer, at ATP i sin tid så en god forretning i at investere i KMD.
"Regeringen besluttede, at KMD skulle sælges og privatiseres. Det var en politisk beslutning. Vi kendte området relativt godt, og KMD har unikke kompetencer, så vi så en god forretning," siger Bjarne Graven Larsen fra ATP.
Naturligt at Konkurrencestyrelsen kigger på sager
Direktøren finder det ikke bekymrende, at Konkurrencestyrelsen undersøger KMD.
"Det er klart, at når man er en så stor virksomhed, der leverer til en sektor, er det åbenlyst, at konkurrencemyndighederne skal holde øje med virksomheden. Det tror jeg kun er et sundhedstegn," siger han.
Bjarne Graven Larsen oplyser, at den undersøgelse der nu foregår, skulle være foretaget inden købet.
"Men det er meget naturligt. Det sker i en række virksomheder, at konkurrencemyndighederne kigger på, om tingene er foregået efter bogen. Jeg har ikke hørt, at der skal være nogen konklusion på undersøgelsen," siger han.
Bekymrede det jer ikke inden købet?
"Nej, vi var ikke bekymrede. Man oprettede i forbindelse med salget en compliance-afdeling, så man sikrer, at virksomhedens drift foregår på en ordentlig måde.
Det var ikke udtryk for, at der var noget galt, men mere at man ville prioritere området. Nørby-udvalget har skrevet lange rapporter om risiko-styring, som også er relevante for KMD at forholde sig til.
Så det har været et led i almindelig professionalisering og i at følge med tiden på det her område."
Så det første kapitalfonden og I gjorde, var at oprette sådan en afdeling?
"Det har ikke noget at gøre med, at en af ejerne er en kapitalfond.
Vi er i den nye ejerkreds vant til at tænke på denne måde. Vi ønsker, at KMD skal være en moderne virksomhed, der lever op til internationale standarder, og mangler der noget, vil vi arbejde på at styrke det."
Bedre end de små
Bjarne Graven Larsen fra ATP forklarer, at KMD netop opererer i et markedet med mange regler i forhold til udbudssager og lignende.
"Det er jo ikke sådan, at det nødvendigvis er de små virksomheder, der har den bedste compliance på udbudsforretninger, men det skal ikke hindre KMD i at have det. KMD har høje standarder," siger han.
Er KMD et forbillede for resten af branchen?
"Det må andre afgøre. Der sker sikkert også fejl i KMD og ting, der kan gøres meget bedre.
Jeg siger bare, at jeg ikke mener, at KMD klarer sig dårligere end standarden i markedet. Tværtimod. Fordi der er så mange nye spillere, der ikke har været der før og ikke er så store og dermed professionelle omkring udbud og så videre.
Så selvfølgelig sker der fejl i KMD. Men de har ikke - med mit kendskab - noget at skamme sig over i forhold til markedet."
Ingen ekstravagante gaver
På et punkt bliver der dog løftet en pegefinger over for KMD. Det angår den gaveregn, som kommunale embedsmænd har modtaget af KMD.
"Det er helt naturligt at holde kundearrangementer, men det er ligeså vigtigt, at branchen og KMD har klare regler, som sikrer, at disse arrangementer ikke bliver ekstravagante. Derfor er det fornuftigt, at KMD nu klargør reglerne og strammer op," siger Bjarne Graven Larsen.
KMD har i kølvandet på en række afsløringer meldt ud, at man vil stoppe for gave-sluserne til embedsmændene.