Artikel top billede

Tegning: Lene Sekjær

Hvem har skylden for at du går glip af gratis musik?

IFPI anklager Koda for at forhindre digitale musiktjenester som Spotify i Danmark. Koda mener, at pladeselskaberne er for grådige.

Flere digitale musiktjenester har opgivet at etablere sig i Danmark. IFPI har givet Koda's høje afgifter skylden. I en pressemeddelelse lyder det blandt andet:

"Den succesfulde, svenske tjeneste Spotify har foreløbigt opgivet at etablere sig i Danmark på grund af Koda's betalingskrav. Pladeselskabernes brancheorganisation IFPI advarer nu om, at denne restriktive holdning til de nye musiktjenester truer med at sætte den digitale udvikling i stå i Danmark."

Henrik Haldorph, formand for IFPI, forklarer yderligere:

"Koda's ordning er både god og nødvendig, men det er et problem, når man prissætter meget højere end i sammenlignelige markeder. Vi har været i dialog med flere af de her tjenester, som siger, at de har fravalgt Danmark, fordi det er for dyrt på grund af Koda's høje afgifter," siger Henrik Daldorph.

Anklagen undrer Koda's kommunikationschef, Nicolaj Hyltén-Cavallius:

"Jeg synes, det er meget mærkeligt, at IFPI, som vi normalt samarbejder med i en masse sammenhænge, går ud og retter et så stærkt angreb mod os, og jeg undrer mig over, at medierne har købt deres budskab," siger Nicolaj Hyltén-Cavallius.

Han mener, at IFPI prøver at svække Koda, mens problemstillingen i virkeligheden handler om, hvad der er en fair fordeling af indtægterne mellem kunstnerne og pladeselskaberne.

"De multinationale pladeselskaber står forrest i køen og vil have en kæmpe del af kagen, og så anklager de Koda for at blokere, fordi vi synes, at kunstnerne også bør få reelle indtægter for online-brug af musik," siger Nicolaj Hyltén-Cavallius.

Henrik Haldorph synes ikke, at den opfattelse holder.

"Det er givet, at vi prøver at skabe som meget indtjening som muligt, men den forretning er jo ikke bare vores egen, men også kunstnere, musikere og komponisters," siger Henrik Daldorph.

Nicolaj Hyltén-Cavallius mener dog ikke, at pladeselskaberne er berettigede til at tage så stor en del af kagen, og han finder det meget mærkeligt, at IFPI kritiserer Koda for at holde den digitale udvikling tilbage.

"Det er dem, der har prøvet at føre en forældet cd-tankegang over på de nye digitale tjenester. Tidligere havde man en masse udgifter til produktion af cd'er, til lager og distribution, som retfærdiggjorde, at man skulle have en meget høj andel af omsætningen. De udgifter er bare ikke til stede i den digitale verden, men pladeselskaberne holder stadigvæk fast i at ville have samme høje andel af omsætningen," siger Nicolaj Hyltén-Cavallius.

Hvem holder Spotify væk fra Danmark?

Den store diskussion har blandt andet handlet om den svenske musiktjeneste Spotify. Tjenesten modtog på New Media Days 2009 prisen for årets nye medie, men ironisk nok er tjenesten ikke tilgængelig i Danmark.

Spotify giver mulighed for at streame millionvis af numre gratis, mens reklamer er med til at finansiere det. Alternativt kan man betale et abonnement og undgå reklamerne. Tjenesten er allerede blevet en kæmpe succes i andre lande.

"Spotify er meget succesfuld. De har fundet et produkt, som forbrugerne kan lide, men når vi snakker med dem siger de, at vil ikke betale den højere pris i Danmark på grund af Koda," siger IFPI-formand Henrik Haldorph.

Tidligere har Koda blandt andet hilst TDC Play velkommen, og Nicolaj Hyltén-Cavallius vil gerne gøre det klart, at Koda også er interesseret i Spotify.

"Der skal ikke herske nogen tvivl om, at vi gerne vil have flere onlinetjenester. Det er i vores interesse at få mere musik ud i landet," fortæller Nicolaj Hyltén-Cavallius.

Men er det ikke en rigtig betragtning, at det er Koda, der afholder tjenester som Spotify at komme ind på det danske marked, siden man godt kan tilbyde tjenesterne i andre lande, hvor de kun skal have aftaler med pladeselskaberne?

"Vi holder fast på, at kunstnerne får en passende andel og de multinationale pladeselskaber ikke tager alt, hvad der er. Det er så det, de omtaler som, at vi blokerer, men hvis de gik med til selv at tage en lidt mindre bid af kagen, ville vi sagtens kunne få tjenester som Spotify," siger Nicolaj Hyltén-Cavallius.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere