Microsoft og Yahoo har fået de amerikanske og europæiske myndigheders godkendelse af deres søgemaskinesamarbejde Microhoo.
Samarbejdet har været lang tid undervejs, og der var tvivl om, hvorvidt samarbejdet var i strid med den frie konkurrence.
Men nu er samarbejdet blevet godkendt, og det betyder, at Microsoft og Yahoo er klar til at give Google kamp til stregen.
Aftalen om samarbejdet løber over 10 år. Microsofts Bing søgemaskine-teknologi skal bruges på Yahoos sider og styre søgerelaterede annoncer, mens Yahoo forsat skal stå for brugeroplevelsen, samt stå for salget til selskabernes premium annoncører.
Yahoo har udtalt, at man forventer at få 2,73 milliarder ekstra i driftsindtægter og samtidig spare 1 en milliard i kapitaludgifter, som følge af aftalen.
"Dette banebrydende søgemaskine-samarbejde betyder, at Yahoo kan fokusere endnu mere på vores egen innovative søgemaskine-oplevelse," udtaler Carol Bartz administrerende direktør i Yahoo til The Times.
Siden Microsoft lancerede Bing i juni 2009, har de langsomt vundet markedsandele og generelt fået positive anmeldelser. Men har stadig indtil nu været nummer tre bag Yahoo og Google. Google har dog stadig 2/3 af markedet i USA, mens Microsoft og Yahoo tilsammen har 28 procent.
På verdensplan er Google endnu længere foran med cirka 70 procent af markedet, og det er det, Microsoft og Yahoo håber at kunne ændre med den nye aftale.