Det var et ønske om at effektivisere it-supporten og opnå besparelser på blandt andet strømforbrug, der fik it-afdelingen i Codans svenske datterselskab, Trygg-Hansa, til at se nærmere på mulighederne med Virtual Desktop Infrastructure (VDI).
Det var dog problemer med dårlige svartider over et Wide Area Network (WAN), der blev startskuddet til at implementere VDI i organisationen.
Ønske om effektivitet og besparelser
Codan startede implementeringen af VDI-løsningen i november 2008.
Forud var gået en periode, hvor Codans it-afdeling havde kigget på teknologien. Man så VDI som en mulighed for at effektivisere og automatisere vedligehold af koncernens arbejdsstationer. Muligheden for en central styring af arbejdsstationerne var fristende.
Problemer med svartider
Da et af Codans svenske regionskontorer meldte om dårlige svartider, var anledningen der til at komme igang med VDI.
Det var regionskontoret i Umeå, der meldte om dårlige svartider på en Microsoft-applikation.
Den pågældende Microsoft-applikation havde sin database placeret i Stockholm og pc´erne i Umeå fungerede så som fede klienter, hvor forretningslogikkken blev eksekveret.
Da Umeå ligger omkring 600 kilometer nord for Stockholm, gav det problemer med at få sendt databaseforespørgsler og svar hurtigt nok igennem selskabets WAN.
"Vi var igang med at kigge på teknologien, da vi hørte, at vores kontor i Umeå havde store problemer med dårlige svartider for en Microsoft-applikation. Latency var et stort problem. Et færdigt skærmbillede består af mange små databaseopslag og resultatet var, at der var lange login-tider og lange svartider," forklarer Bo Hertz, Windowstechnology manager i Codans Nordic IT.
Produkter i form af WAN-acceleratorer kan nogle gange afhjælpe svartidsproblemer for applikationer, der ikke oprindeligt er beregnet til at køre i WAN, men her hjalp de ikke det store.
"Netværksgruppen havde kigget på WAN-acceleratorer og undersøgt om de kunne forbedre det. Men effekten var ikke så stor. Mine teknikere sagde så, at Umeå-situationen passede perfekt til VDI," siger Bo Hertz.
Derfor valgte Codan at centralisere afviklingen af Umeås applikationer i Stockholm via VDI.
Tilbage til datacenteret
"Processorkraften blev flyttet fra de tykke klienter ned til serveren. Nu går kaldene hurtigt til applikationsserver og database via et fibernet i datacenteret. Via Citrix protokollen ICA sendes skærmbillederne op til Umeå-kontoret. Vi fik halveret svartiderne," forklarer Bo Hertz.
Efter at Umeå fik indført desktop-virtualisering, spredte interessen sig internt i Codan for teknologien.
Regionskontoret i Sundsvall blev omlagt til VDI i foråret 2009 og siden hen kom Malmø med i juni 2009. En nyligt opkøbt virksomhed White Label, som er baseret i Oslo og Stockholm blev koblet til VDI-løsningen ved årsskiftet.
"Det startede som et it-drevet projekt, men nu kommer virksomheden med krav om at rulle det ud til andre områder. Nu er det mere forretningen, der presser på for at få teknologien rullet ud," siger Bo Hertz.
Er der besparelser?
IDC-analytikeren Anders Elbak har tidligere nedtonet betydningen af besparelser i VDI, så hvordan ser Codans besparelsesmuligheder egentlig ud?
Bo Hertz menere, at der er et besparelsespotentiale i VDI, selvom der selvfølgelig også er nogle indledende omkostninger.
"Du skal investere i nogle servere. Hver server kan betjene 70 - 100 pc'er. Vi kommer til at spare penge. Vores pc´er er mellem 5 og 9 år gamle. Vi stod for at skulle købe 2000 nye pc'er eller prøve VDI. Nu anvender vi de gamle pc'er med linux-klienter i Umeå og så kører vi Windows på serveren. Skulle vi have Windows på klienterne ville det koste dobbelt licens," siger Bo Hertz.
I alt er der nu 500 - 700 brugere i Codan, der anvender VDI-løsningen.
"I år er målet at alle desktops i Sverige skal køre VDI, hvilket er 2000 pc´er. Det bliver med Linux som styresystem. Vi regner med at gå over til tynde klienter på sigt. Der får vi så også strømbesparelser. På et år regner vi med at have sparet investeringen på klienterne hjem på strømbesparelser. Derudover kommer besparelser på licenser og færre udgifter til support, da vi kan klare det fra centralt hold," forklarer Bo Hertz.
Tilfredse brugere og udfordringer
"Brugerne er vældigt tilfredse grundet hurtigere login og svartider."
Omlægningen til VDI rummer dog også nogle udfordringer med at få eksisterende applikationer til at køre.
"Vi har en udfordring med en applikation, der anvender lokale Access-databaser på klienterne. Her venter vi på ny version i maj, der kører på en central SQL Server-database," siger Bo Hertz