Barcelona, Spanien: Touch-screens, krystalklare skærme og gode højtalere.
Der sker en rivende udvikling i mobilmarkedet, og producenterne hæver hele tiden barren.
I år er ingen undtagelse på Mobile World Congress i Barcelona, hvor mobilgiganterne spiller med musklerne, som var det en bodybuilder-konkurrence.
Der er dog en undtagelse på kongressen i form af den østrigske mobilproducent Emporia Telecom. Firmaet producerer telefoner målrettet folk, der har passeret de 60 år.
"Vi stod for syv år siden i en situation, hvor vi lavede udstyr til fastnettelefoner, og vi spurgte os selv: Hvordan kan vi overleve? Vi nåede frem til, at der ikke var mobiltelefoner til ældre," fortæller administrerende direktør, Eveline Pupeter-Fellner, til Computerworld.
Direktøren for den østrigske mobilproducent peger på, at 20 procent af befolkningen i Tyskland er over 60 år, men halvdelen af dem har ikke en mobiltelefon. Der ligger derfor et potentiale gemt i de ældre, mener hun.
For småt for de store
På trods af det gemte potentiale, så forbliver de store giganter uden for ældremarkedet, vurderer Eveline Pupeter-Fellner.
"Det er stadig en niche, og derfor er der for lidt penge at tjene for de store, og der skal sættes mange ressourcer af til at træne de ældre i at bruge telefonerne," fortæller hun.
Det østrigske firma omsatte i 2009 for cirka 340 millioner kroner, og den er dermed en miniput sammenlignet med eksempelvis Nokia, som solgte varer og tjenester for 305 milliarder kroner sidste år.
Sådan får man de gamle med
Emporia Telecom adskiller sig også markant i forhold til Nokia, når virksomheden stykker en telefon sammen. Glem alt om avancerede funktioner.
"Den skal være nem at bruge, og de ældre skal ikke kunne fare vild i menuer, og så har vi valgt store tal på store taster, så de ikke behøver at finde brillerne frem, hver gang telefonen skal bruges," siger Eveline Pupeter-Fellner.
Målgruppen for firmaet er reelt set inddelt i tre: Folk uden erfaring med mobiltelefoner, folk med dårlig motorik samt folk, der ikke kan overskue de mange funktioner på almindelige mobiltelefoner.
"Folk, der ikke kender vores telefoner, kan finde ud af at bruge den første gang," fortæller hun.
Selvom firmaet skulle vokse de kommende år, så har Eveline Pupeter-Fellner ingen ambitioner om, at Emporia Telecom skal kaste sig ud i kampen på det traditionelle mobilmarked.
"Aldrig. Aldrig. Vi er ikke skøre," griner hun.
Emporia Telecom blev stiftet af Albert Fellner, som i øvrigt er gift med Eveline Pupeter-Fellner.