Computerworld News Service: Super-avancerede applikationer til iPhone vil erstatte de fjollede applikationer af iFart-typen under den anden bølge af applikations-udvikling til iPhones, mener udviklere på den store Macworld-konference, der netop er løbet af stablen.
"Hvis du gerne vil lave en applikation, der sparker røv i dag, så skal den være mere sofistikeret," siger Mike Goos, der er director of product management ved Frog Design, som er et 40 år gammelt designfirma, der lancerede en ny afdeling for applikationsudvikling til mobile enheder sidste år.
Horder af mennesker knubbede skuldre og kæmpede om pladserne i den hotteste del af Macworld Expos udstilling: området for mobile applikationer. Dusinvis af forretninger fremviste sofistikerede iPhone-applikationer som for eksempel V1 Golf, der giver brugeren mulighed for at videofilme sine golfslag, hvorefter de bliver analyserede og sammenlignet med de professionelle.
Udviklere af mobile applikationer stormede i de tidlige dage Apples App store med applikationer, der handlede om alle mulige og umulige emner fra simple spil til applikationer med pruttelyde.
Antallet af applikationer voksede snart til mere end 130.000.
Guldfeber
I dag er udviklerne vidner til en ny form for guldfeber.
"I begyndelsen dækkede App Store over alt og alle, men i dag har antallet alene sørget for, at de svageste er forsvundet," siger Chris Young, der er administrerende direktør for Momentum Mobile, der er en mobil applikationsudviklings-virksomhed med omkring 12 udviklere ansat.
Og guldfeberen er anderledes i denne omgang, siger Chris Young.
Mobile applikationer er blevet mere forretningsorienterede, tilføjer han.
Virksomhederne vil gerne have udviklet mobil-applikationer til intern brug, til at markedsføre deres brand eller til at bedre at kunne betjene kunderne. Den tid er ovre, hvor applikationerne først og fremmest skulle tjene penge direkte.
iPad som menukort
Nogle restauranter forestiller sig for eksempel, hvordan den nye iPad vil kunne erstatte de traditionelle papir-menuer - og de er ude og lede efter udviklere, der kan skabe applikationerne, fortælle nogle af deltagerne ved Macworld.
Sociale netværk rykker
Der er heller ingen tvivl om, at næste generations iPhone-applikationer kan lukke den kløft, der findes mellem de nyeste trends for bærbare computere og smartphones.
Sidste år var nogle af de mest populære applikationer klienter til sociale netværk som Facebook og Twitter.
"I år er den største trend sociale netværk omkring [mobile] applikationer," fortalte Krishna Subramanian, der er grundlægger af virksomheden Mobclix, der styrer en markedsplads for udveksling af mobile reklamer, til CIO.com.
Frog Designs seneste applikation, Temptd, udnytter den nye internet-trend.
Den findes stadig kun i beta og indeholder en serverkomponent, der tillader brugerne at blive en del af et socialt netværk, hvor de kan få hjælp til at bekæmpe forskellige former for afhængighed, for eksempel af mad, nikotin, shopping, spil eller sex.
"Det er en form for gruppepres," fortæller Mike Goos.
Næste generations applikationer vil desuden være i stand til bedre at udnytte iPhonens andre funktioner, som GPS eller kamera, fortæller udviklerne. Mobil-applikationen Wikitude giver for eksempel brugeren mulighed for at åbne kameraet i iPhone og scanne omgivelserne.
Når kameraet bliver peget mod en seværdighed eller andre interessante ting i nærheden, så overlægger Wikitude billedet på skærmen med informationer om objektet i real-time.
Wikitude er udviklet af Mobilizy, der har været pionerer inden for en nye type iPhone-applikationer, der går under navnet 'augmented reality', som kan give brugeren real-time informationer om sine omgivelser og dermed ændre brugerens opfattelse af verden, fortæller Chris Young.
"Augmented reality bliver stort i år," forudser han.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen