Computerworld News Service: Dell planlægger at tilbyde pakkeløsninger med software og services sammen med virksomhedens hardware i et forsøg på at øge salget, oplyser virksomheden.
Det sker efter, at Dell fornylig satte sin nye service-organisation i søen. Du kan læse dansk direktør, Stig Jørgensen, fortælle om planerne her.
Dell tilbyder allerede en pakkeløsning, der består af både software, hardware og services, til små og mellemstore amerikanske hospitaler, der er ved at oprette systemer til elektroniske patientjournaler, fortæller James A. Champy, der er formand for Consulting Practice hos Dell Services.
Dell Services øjner nu en mulighed for at udvide denne strategi til andre nichemarkeder, tilføjer han.
Vil stå for alle opgaver
"Vi vil levere hardware fra Dell, sætte hardwaren op, installere softwaren og administrere det som en pakkeløsning, hvis klienten ønsker det," forklarer han.
It-chefer har ofte fundet det for dyrt selektivt udvælge de bedste teknologier fra forskellige leverandører.
Kunderne ønsker nu en kombination af software, services og hardware til en lavere pris, siger Champy.
"Hvis prisen er rigtig, køber de pakken," siger han.
Bliver nødt til at købe Dells hardware
Dell vil stadig sælge services på almindelig vis, hvis en kunde for eksempel ønsker at bruge anden hardware. Men med de samlede pakkeløsninger er kunderne nødt til også at købe Dells hardware, understreger Champy.
Da Dell i september offentliggjorde sin plan om at opkøbe Perot Systems for 3,9 milliarder dollars, knap 21,3 milliarder kroner, var en af de nævnte målsætninger at levere hardware til endnu flere af Perots kunder.
Perot, som nu er del af Dells globale services-division, fik det meste af sin omsætning fra sundhedssektoren og statssektoren.
Dell Services har nu planer om vækst i andre markeder såsom finanssektoren, oplyser Champy.
Disse vertikale markeders indbyrdes andele af den samlede omsætning på services vil ikke ændre sig dramatisk de næste par år, men de vil hver især vokse i omfang, fortæller han.
Mange af Dells services vil komme fra lavtlønnede områder såsom Indien, hvor der er masser af talent at finde, siger Champy.
Ud af Dell Services' nuværende 42.000 medarbejdere er omkring 14.000 ansat i Indien. Virksomheden har også andre offshore-centre i Filippinerne, Rumænien og Mexico.
"Vi ser Indien både som et underudviklet marked for os fra et services-synspunkt og som en platform, der kan understøtte vores vækst i Asien og andre regioner," forklarer Champy.
Oversat af Thomas Bøndergaard