Da Microsoft i sommer præsenterede sin relancerede søgemaskine, Bing, var der mange interessante features - bare ikke i Danmark eller i Europa.
Mens amerikanerne fik en række spændende muligheder for at gøre søgning lettere og mere intuitiv, så fik resten af verden lov til at se med fra sidelinjen.
"Vi lancerede Bing i USA i maj, og på alle andre markeder var der tale om en betaversion og altså ikke den fulde version," fortæller Peter Maxmin, leder af Bing i Europa, Mellemøsten og Afrika, til Computerworld.
Om det var en god strategi eller ej, kan være svært at vurdere. Men kigger man må markedsstatistikkerne, så er Bings resultater på globalt plan endnu ikke imponerende.
Ifølge den seneste globale markedsstatistik fra Net Applications ligger Google fortsat på en suveræn førsteplads med en markedsandel på 85,78 procent. Yahoo kommer ind på andenpladsen med 6,16 procent, og Bing på tredjepladsen står for blot 3,17 procent af det globale søgemarked.
Går man et år tilbage til februar 2009 - altså inden Bing var lanceret - havde Microsofts daværende MSN og Live Search tilsammen en markedsandel på tre procent. Med andre ord - Bing har ikke hjulpet det store.
Microsoft: Nu starter kampen
Retfærdigvis skal det siges, at Bing står langt stærkere, når man ser isoleret på USA. Her har Microsoft-søgemaskinen ifølge comScore en markedsandel på 10,7 procent, mens Google står for 65,7 procent.
Det er denne situation, Microsoft nu ønsker at skabe i Europa også.
I det seneste år har selskabet oprettet tre søgeteknologi-centre i Europa - i London, Paris og München - hvorfra man forsøger at skræddersy søgemaskinen til de europæiske markeder.
"Vi har folk i Europa, der er helt fokuseret på at europæisk relevans og på at udrulningen marked for marked," forklarer Peter Maxmin.
"Vi ligger under to procent i Danmark, så vi skal fokusere marked for marked for at kunne konkurrere med Google."
Det første europæiske Bing-marked var England, og snart står også Frankrig og Tyskland for skud. I Danmark, derimod, kan udrulningen af den fulde Bing-søgemaskinen have lange udsigter.
"Jeg kan ikke give dig en præcis tidslinje, men blot sige, at vi er fast besluttet på at komme til Danmark."
Men taler vi måneder eller år?
"Jeg kan ikke give dig den præcise tidsplan."
Det kan Bing hjælpe dig med
Fast ligger det dog, at Bing - den fulde version - er på vej til Europa og på et tidspunkt også til Danmark. Selvom Google i dag kan tilfredsstille langt de flestes behov, har Bing flere interessante features at byde på.
"Vi mener ikke, at search i det hele taget gør det godt nok i forhold til at udregne brugernes intentioner. Søgemaskinerne hjælper ikke brugerne med at forbedre deres søgninger."
"Brugerne foretager ikke kun specifikke søgninger, de foretager også sessioner - for eksempel shopping, tjekke brugeranmeldelser, booke et fly - og på alle de områder er vi meget fokuserede på at lave ting, der går videre end de almindelige links," forklarer Peter Maxmin.
Et eksempel på dette er Bing-søgemaskinens hjælpende hånd, når man eksempelvis søger på "digital camera". På billedet neden for ses, hvorledes panelet i højre side giver brugeren en række relevante sorterings-muligheder:
Et andet eksempel er, hvis man søger på "flytider" i kombination med eksempelvis "Delta" - så kan man tjekke aktuelle flytider direkte i Bing.
Man kan også se prisudviklingen på produkter og få overblikket over gennemsnitlige bruger- og ekspertanmeldelser.
Man kan altid vælge at visualisere en konkret søgning for på den måde at navigere via billeder frem for via tekst. Her er "digital camera" præsenteret visuelt:
En tredje feature er det "resume", man får ved at holde musen hen foran et søgelink - det er med til at minimere behovet for at klikke sig ind for mere information:
Skal være noget andet end Google
Alle de nævnte Bing-features er et forsøg på at differentiere sig fra allestedsnærværende Google.
"Folk siger, at de er meget tilfredse med Google, men vores undersøgelser viser, at brugerne kun får det svar, de søger, første gang i hver fjerde søgning," siger Peter Maxmin - en udtalelse, der i sagens natur skal tages med et gran salt.
"Teknologien har forbedret sig enormt, men hvis du sammenligner med, hvordan søgemaskiner så ud for 10 år siden, så ligner det faktisk meget hinanden. Vi mener, at det ikke er til brugernes bedste, og at vi kan få deres tillid ved at innovere."
Selvom både Google og Bing generelt leverer en habil søge-indsats, er der stadig et stort forbedringspotentiale.
Mere intelligens, bedre brugervenlighed og flere semantiske søge-teknologier er ifølge den danske forsker Troels Andreasen nogle af ingredienserne til at skabe fremtidens søgemaskiner.
Er det umuligt at vælte Google?
Selvom flere af de nævnte features i Bing tilfører søgning noget nyt, er det tvivlsomt, om det er nok til at sætte en stopper for Googles massive søge-dominans.
Microsoft selv erkender da også, at det bliver op ad bakke at vinde brugernes gunst.
"Det er helt sikkert en af de sværere udfordringer, for Google er meget synonym med søgninger. Vi tror, at vi har en virkelig god chance. Det passer til vores forretning: det er et stort software-problem i en global skala. Men vi tror ikke, at det er noget, der sker natten over - det er et langsigtet spil."
Undersøgelser fra comScore viser, at der hver måned foretages flere end 100 milliarder søgninger på diverse søgemaskiner. Hvis man kobler den information med den gigantiske annonce-omsætning, der er forbundet med søgemaskiner, siger det sig selv, at Bing er mere end et hobbyprojekt for verdens største software-selskab.
Hvornår er Bing en succes for jer?
"Det er et kæmpe marked, som vi ønsker at have en betydelig del af. Vi vil være meget tilfredse, hvis vi kan nå op på 20 procent på globalt plan. Det er en høj ambition i forhold til, hvor vi er i dag," siger Peter Maxmin.
Hvordan vil I nå dertil?
"Det skal ske på mange forskellige måder. Vi skal virkelig fokusere på brugernes behov og på at have de bedste produkter. Og så skal vores brand styrkes yderligere og vi skal indgå partnerskaber," siger Peter Maxmin.
Partnerskaberne kan være med mobiloperatører, hardware-producenter og andre virksomheder, der kan fungere som løftestang for Microsofts Bing-visioner.
Partnerstrategien har blandt andet givet sig til udtryk i en stor aftale med Yahoo, der betyder, at at Microsofts søgemaskine bliver brugt på Yahoos portaler, mens Yahoo overtager annoncestyringen på Bing.
Microsoft har også sikret sig, at Dell-computere i en række lande har Microsofts søgemaskine som standard fra fødslen.
Bing versus Google handler dog om meget mere end søgninger - det er på mange måder kernen i selve kampen om at dominere internettet og for Microsofts vedkommende et ikke ligegyldigt våben i bestræbelserne på at forblive verdens største software-selskab.