Indhold
FN holder i denne uge møde om en ændring af de internationale sikkerhedsbestemmelser for fly. Det kan påvirke, hvor hurtigt der kommer brændselsceller på markedet til brug i mobile enheder.
Fabrikanterne af brændselsceller vil nemlig ikke starte masseproduktion før, de også kan bruges på fly. Toshiba og Hitachi oplyser, at de simpelthen ikke kan se et massemarked for teknologien, før en anvendelse i fly er mulig.
Luftfartselskaberne vil ikke tillade enheder, der indeholder eksplosive eller brændbare væsker om bord på fly. Det skyldes de internationale sikkerhedsregulativer. Det betyder igen, at de enheder, der indeholder brændselsceller ikke må medtages på fly.
Brændselsceller indeholder nemlig methanol, der er både brændbart, giftigt og eksplosivt. Fabrikanterne gør dog deres yderste for at mindske de mulige problemer ved anvendelsen af methanol.
Beslutter FN at tillade brug af enheder med brændselsceller i fly, vil dette kunne ske fra 2007.
Er svaret negativt bliver det tidligst i 2009, at de rejsende vil kunne bruge spritdrevne apparater i fly og dermed, at teknologien bliver udbredt i større grad.