Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Sourcing skal være leverandørens ansvar

Klumme: Det er it-leverandørens opgave at finde ud af, hvordan han bedst løser din opgave.

Prøv at gå ind i en butik med mærketøj og forlang, at mindst halvdelen af det, du køber, skal være produceret i Kina. Eller insister på at du vil bestemme, hvilket land forlygterne i din nye Polo skal komme fra, næste gang du køber ny bil.

Det gør du næppe. Du interesserer dig formentlig heller ikke for, hvem der har leveret robotten, der lakerer bilen. Du efterspørger til gengæld en kombination af pris, kvalitet og funktion og overlader det til din leverandør at producere varen, så den lever op til dine krav.

Og det gør han ret sikkert med et globalt produktionsapparat: WTO vurderer, at Kina vil stå for op mod 50 procent af verdens tekstilproduktion i 2010. Og bilproduktion er et studie i forsyningskæder med underleverandører spredt over kloden.

Vi er på vej i samme retning med global sourcing af it. Alle større leverandører af it-serviceydelser, det være sig inden for rådgivning, udvikling, implementering, drift eller support, har etableret et globalt produktionsapparat, enten selv eller sammen med partnere, og uanset om hovedkontoret ligger i New York, Mombai, London eller Lyngby.

Nogle ydelser skal "produceres", hvor kunden er - det gælder typisk opgaver, der kræver en høj grad af forretningsmæssig og kulturel forståelse for kunden.

Andre ydelser kan produceres der, hvor ressourcerne er rigelige - det gælder oftest opgaver, der kræver en mindre grad af direkte kundekontakt. Fuldstændig ligesom tøjbutikken, hvor detailleddet ligger i Lyngby Storcenter, lageret i Hamborg, produktionen i Asien og reklamebureauet i sin helt egen verden.

Det samme er sket med fastnet-telefoni, hvor "IP" er gået fra at være noget, kunden bevidst købte, til at være teleselskabets beslutning. Det, vi køber, er en klartone til en konkurrencedygtig pris - teknologivalget tager leverandøren sig af. Og beslutningen om, hvorvidt det skal være IP eller PSTN, er blevet en produktionsmæssig beslutning, der styres af en business case: Hvornår kan det betale sig at skifte produktionsteknologi?

Usynlig cloud

Det samme kommer også til at ske med cloud computing. I dag er det noget, it-chefen bruger kræfter på at teste af, hvilket er fuldt forståeligt. Men når cloud for alvor tager fat, hvilket er nogenlunde samtidig med, at vi holder op med at tale om det, er det ikke længere en opgave for kunden at tage stilling til, hvordan it-servicen produceres.

Så bliver det en integreret del af leverandørens produktionsapparat og dermed usynligt for kunden. Hvilket i øvrigt også gør det væsentlig nemmere at sikre de punkter, der i virkeligheden er vigtige: Løsningen skal understøtte forretningen nu og fremover, kvaliteten skal være i orden, og business casen skal selvfølgelig hænge sammen.

Og er det ikke også sådan, det bør være? Teknologivalg, produktionsmetode og nationaliteten på de ansatte hos it-serviceleverandøren er værktøjer til at levere lige netop den løsning, der matcher kundens krav. Man behøver jo ikke at kende markedet for strikkemaskiner for at købe en sweater.

Så stil krav om det væsentlige: Forretningsorienteret funktionalitet, ordentlig kvalitet og konkurrencedygtig pris. Det er it-leverandørens opgave at finde ud af, hvordan han når derhen.

Karsten Fogh Ho-Lanng er corporate vice president og chief technology officer hos NNIT.

Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens holdninger og er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer