ComputerViews: SAP har for alvor sat gang i chef-udskiftningerne, og selskabet rykker fremad.
Siden nytår er en stribe af topchefer i selskabet røget ud. Herhjemme er den nordiske topchef, Karen Nielsen, fratrådt under stor mystik.
Kulminationen kom mandag morgen med beskeden om, at selskabets øverste chef i knap et år, Leo Apotheker, trækker sig fra både posten som CEO og bestyrelses-medlem med omgående virkning.
Han overtog ene-lederskabet i maj 2009 efter i en periode at have delt den øverste ledelse med Henning Kagermann i en chef-tandem.
Det er en model, som SAP nu vender tilbage til med udnævnelsen af danskeren Jim Hagermann Snabe og amerikaneren Bill McDermott som de to øverste chefer i selskabet. Det kan du læse mere om her.
Leo Apotheker har næppe selv truffet beslutningen. I hvert fald ligger det i kortene, at SAP-bestyrelsen - med stifter Hasso Plattner i spidsen - har trukket i den nødbremse, der er blevet indføjet i Leo Apothekers kontrakt, da han tiltrådte.
Han får kort og godt ikke forlænget kontrakten, der udløber nu, og det hele sker (naturligvis) efter 'gensidig aftale', som det hedder, hvilket er standardfrasen for en fyreseddel suppleret med en pæn sjat penge som plaster for munden.
Penge ind - men goodwill ud
Ser man på SAP's resultater, er det ganske bemærkelsesværdigt, at Leo Apotheker ryger ud efter under et år på posten som selskabets øverste chef.
Mange aktieanalytikere, der ellers følger SAP - verdens største leverandør af forretningssoftware - er da også blevet taget på sengen med meldingen om topchefens afgang. For Leo Apotheker har faktisk formået at øge selskabets indtjenings-marginer og reducere dets omkostninger.
Derfor røg Leo Apotheker ud
Ser man på SAP's fremtidige forhold til kunder, medarbejdere og andre, er det knapt så overraskende, at SAP-bestyrelsen vælger at udnytte sin mulighed for at trække i nødbremsen og skille sig af med Leo Apotheker.
Der er nemlig dels spirende utilfredshed med SAP blandt kunderne, dels er der uklarhed om selskabets langsigtede må. Endelig (og måske knapt så vigtigt) har Leo Apotheker stået i spidsen for den første store fyringsrunde i SAP's historie, hvilket ikke just har fremmet hans ry blandt medarbejderne.
Kunderne ikke tilfredse
Vigtigere er den spirende utilfreds blandt SAP's ofte meget store og tunge kunder.
Den bunder i, at selskabet, kort tid efter Leo Apotheker overtog tømmerne i sommer, hævede prisen for vedligeholdelse af SAP-systemerne med fem procent, efter de havde været holdt i relativ ro i årevis. Den stabile pris var endda på mange måder et kendetegn for SAP, mens en stribe af konkurrenterne løbende har hævet priserne.
Efter massevis af kundeklager - og krav om dokumentation for, at SAP-systemerne var prisstigningen værd - omgjorde SAP beslutningen.
Alt i alt en dårlig sag for selskabet, der leverer integrerede kæmpe-systemer til en lang række af verdens største selskaber med mange kunder, mange penge og stor indflydelse.
Har kostet goodwill og loyalitet
Sagen har kostet goodwill og skabt usikkerhed blandt SAP's kunder om, hvorvidt selskabet kan finde på denne type manøvrer igen.
Samtidig står SAP med en strategisk udfordring rettet mod at sikre sig en større andel af markedet for systemer til de mellemstore virksomheder, hvor systemerne ganske vist sælges til en lavere pris, men hvor der til gengæld er mange flere potentielle kunder.
Det vil gøre selskabet mindre konjuktur-følsomt i forhold til i dag, hvor ganske få mistede mega-ordrer kan give rystelser i selskabet, og hvor potentielle kunder i et usikkert økonomisk klima tænker sig om en ekstra gang, inden de investerer i et stort og kostbart SAP-system.
Usikkerhed om strategien - hvor vil SAP hen?
Hertil kommer, at Leo Apotheker angiveligt ikke har scoret særligt godt i SAP's interne resultatmålinger, ligesom en række forskelligartede meldinger om planer og strategier inden for cloud computing, software as a service og en række andre emner har ført til en del usikkerhed og forvirring om, hvad SAP egentlig vil.
Der mangler med andre ord en klar teknologivision, som kunder, konkurrenter og analytikere kan sanse og forstå.
Købe op? Og Java?
Sådan én har konkurrenten Oracle, der med købet af Sun Microsystems har meldt klart og enkelt ud, at selskabet sigter efter at sælge komplette it-systemer.
Før det ville Oracle være middleware-kongen over dem alle. Altså klare meldinger, der er til at forstå.
Men hvad vil SAP? Noget med Java? Eller ej?
Og vil selskabet begynde at købe op ligesom Oracle?
SAP mangler i den grad et stærkt kort inden for cloud computing, og fra flere sider bliver det dansk-ejede SuccessFactors nævnt som et opkøbsemne, der kan passe ind i SAP's portefølje. Hvis altså selskabet vil gå den vej.
Samtidig vil opkøb kunne bringe friskt blod ind i SAP. Og det er måske det, som SAP har allermest brug for.
Hasso skal spørges om lov
I kulissen står SAP-stifter og tidligere magtfuld topchef gennem mange år, Hasso Plattner, der stadig spiller en væsentlig rolle i organisationen.
I udskiftningen af topchefen ligger, at han får langt mere indflydelse, end han har haft tidligere. SAP meddeler ordret, at Hasso Plattner vil "fortsætte med at spille en stærk rolle, når det gælder rådgivning af de nye ledere om teknologi- og produktudvikling."
Sikkert er det, at der nu venter en tid med usikkerhed og et stort behov for klare meldinger fra den tyske kæmpe.
Leo Apothekers fokus på nøgletal på den korte bane førte ham trods en vis succes lige hen til fremlæggelsen af en gylden fyreseddel med hans navn på.
Hvilket fokus vil den nye chef-tandem nu have? Aktiemarkedet vil høre om vækstplaner med et klart snit. Og kunder og medarbejdere vil have klare meldinger om, at den store SAP-skude er på ret kurs igen.
SAP holder pressemøde klokken 14 dansk tid. Læs mere her på Computerworld.dk senere.