Computerworld News Service: Den fransk-italienskejede virksomhed STMicroelectronics bruger navnet IPAD til chip til mobiltelefoner. Forkortelsen står ifølge virksomhedens website for Integrated Passive and Active Devices.
Et firma, der regnes for at være et skalkeskjul for Apple, har imidlertid ansøgt EU om brugen af iPad-navnet som varemærke. Ansøgningen fra 18. januar er for retten til navnet til en langt bredere vifte af kategorier end STMicroelectronics.
Firmaet har ansøgt om retten til iPad-navnet i seks kategorier heriblandt de to kategorier, som STMicroelectronics allerede ejer, kategori 9 og 16. Kategori 9 handler om elektronik og konponenter, mens kategori 16 handler om brugen af navnet på print på alt fra æsker og papir til software og brugervejledninger.
Til spørgsmålet om hans virksomhed vil forsøge at indgå en aftale med Apple eller sagsøge om retten til varemærket, svarer koncerndirektør for STMicroelectronics, Carlo Bozotti:
"Vores ambition er at få en fantastisk kunde ved navn Apple."
Han afviser at sige noget om, hvad hans virksomhed specifikt vil gøre.
Bozotti er i Taipei for at mødes med kunder og gav disse kommentarer ved en pressekonference.
STMicroelectronics registrerede navnet IPAD som varemærke i EU 14. september 2001. Det vil ifølge EU's varemærke-database udløbe 1. september.
Siemens registrerede et varemærke for navnet iPAD i 2007 men i en helt anden kategori, motorer og maskiner.
Apple er i de senere år løbet ind i flere problemer med varemærker. Fujitsu byggede en håndholdt enhed [pdf], som virksomheden har markedsført som iPAD siden 2002. Der er dog uenighed om, hvor vidt Fujitsu stadig ejer varemærket i USA.
Apple løb også ind i problemer med Cisco Systems, som ejede varemærket for iPhone-navnet. Cisco sagsøgte Apple, dagen efter Apple offentliggjorde iPhonen først på året 2007. De to virksomheder endte med at indgå forlig, og Apples iPhone er nu en af verdens mest populære smartphones.
Apple løftede i sidste måned sløret for tablet-pc'en iPad ved en længeventet begivenhed. Den har en skærm på 9,7 tommer og markedsføres med fokus på multimedieafspilning og internet. Den vil blive tilgængelig sidst i marts.
Oversat af Thomas Bøndergaard