Computerworld News Service: Motorolas investeringsforretning fortæller, at selskabet har lagt et ukendt beløb i virksomheden Scanbuy, der udbyder mobile stregkode-produkter og -tjenester.
Med denne investering følger Motorola med Microsoft og andre virksomheder ind på markedet for mobile stregkoder.
Scanbuy tilbyder tjenester, der giver mobil-operatører, marketingfolk og medievirksomheder mulighed for at skabe og analysere mobile 2D stregkode-kampagner. En annoncør kan for eksempel bruge Scanbuy til at lave en 2D stregkode, der kan placeres i en reklame i et blad.
Folk, der ser reklamen, kan bruge en applikation i mobiltelefonen til at tage et billede af stregkoden ved hjælp af kameraet. Applikationen fører så brugeren over på den hjemmeside, annoncøren har bestemt, og her kan brugeren for eksempel købe produktet, modtage rabatter eller lægge videoer på nettet.
Scanbuy-applikationen findes på Android, Blackberry, iPhone, Java og Symbian-telefoner.
Konceptet med at bruge telefoner til at aflæse stregkoder bliver mere og mere populært sammen med den udbredte brug af kameratelefoner.
Både Android Market og iPhone App Store tilbyder applikationer, der kan aflæse de almindelige stregkoder, som findes på de fleste produkter. Den slags applikationer søger typisk efter produkter, som stregkoden identificerer online, og som kan vise prisen på produkter fra forskellige forhandlere.
Microsoft har også en mobil stregkode-tjeneste, Microsoft Tag. De stregkoder findes allerede i reklamer rundt omkring, og telefon-applikationen, der gør det muligt at aflæse koderne, fås til Symbian, Windows Mobile, BlackBerry, Java og iPhone.
Google har også benyttet mobile stregkoder i reklamer. Selskabet har distribueret klistermærker til de virksomheder, der benytter Googles Place Pages hjemmeside.
Tanken er, at forretningen kan placere et klistermærke i vinduet, hvorefter de forbipasserende kan bruge deres mobiltelefon til at scanne 2D-stregkoden og på den måde komme ind på firmaets hjemmeside.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen