Indhold
Håndholdte computere og hiphop har i en uge styret danskundervisningen i to skoleklasser i Århus og København.
Her har eleverne forsøgsvis haft hver deres HP iPAQ med bidder af hiphop tekster, hårdtslående rytmer og seje videoklip som fast element i undervisningen.
Den traditionelle digtanalyse blev erstattet af raptekster, som eleverne selv producerede eller sammensatte ud fra de tekstbidder, der lå på iPAQ?en.
Forsøget fandt sted i august og blev støttet med en halv million kroner af København og Århus Kommuner samt Crossroads Copenhagen, der driver en række forsøg med trådløs mobilteknologi i Ørestad Nord.
Forsøget skulle afdække, om man kan arbejde med sprog og engagere eleverne mere i undervisningen ved at tage udgangspunkt i de unges eget univers.
Det kan man, viser erfaringerne, som nu er gjort op: Eleverne blev mere motiverede og engagerede i undervisningen, og samtidig steg lysten til at samarbejde.
I hele ugen blev der løst opgaver, og eleverne lavede komplicerede tekstanalyser uden beklagelser.