Computerworld News Service: Googles såkaldte 'sociale søgninger', der blander offentligt tilgængeligt indhold fra brugerens sociale netværk med almindelige søgeresultater, er blevet forfremmet til Google.com efter en tid i virksomhedens laboratorium.
Det betyder, at der ikke længere er tale om en såkaldt 'tidlig prototype."
I de kommende dage vil Google lade engelsktalende brugere af virksomhedens søgemaskine blive præsenterede for relevante links til indhold, som deres kontakter på sociale netværk har lagt ud på nettet.
Gælder også billedsøgning
Resultaterne af de sociale søgninger vil også dukke op i Googles billedsøgning, lyder det fra blogindlæg.
For at benytte den sociale søgning, skal brugeren være logget ind på en Google-konto.
Virksomheden anbefaler desuden, at folk skaber en Google profil, som de kan fylde ud med links til deres blog, profiler på sociale netværk og fotodelingstjenester for eksempel.
Google kan derefter høste kontakter og forbindelser på disse sider, såvel som i Googles egne tjenester som Gmail og Google Reader, som virksomheden kan bruge til at indeksere offentligt tilgængeligt materiale i brugerens søgeresultater.
Stadig under udvikling
Eftersom Google forudser mange potentielle forbedringer og udvidelser til 'Social Search' i den nærmeste fremtid, har virksomheden givet tjenesten et 'beta'-mærkat, der skal gøre det klart, at produktet stadig kan nå at udvikle sig meget.
"Vi tror, at de sociale informationer indeholder et kæmpe potentiale for at kunne forbedre søgninger, og vi har endnu kun skrabet lidt i overfladen," skriver Maureen Heymans, der er teknisk chef for Social Search, sammen med Terran Melconian, der er teknisk chef for Social Image Search, i blogindlægget.
Udover Social Search, indekserer Google offentligt tilgængelige indlæg fra sociale netværk og tilbyder dem i resultaterne også for de brugere, der ikke er logget ind på en Google-konto.
Virksomheden er for nyligt begyndt at lægge den slags links ind blandt de almindelige søgeresultater, ligesom selskabet tilbyder brugerne mulighed for udelukkende at se denne type resultater af deres søgninger.
Google er begyndt at inkludere indhold fra sociale netværk, dels fordi det er et nødvendigt supplement til de almindelige søgninger, og dels som et konkurrencemæssigt skridt for virksomheden, siger brancheekspert Greg Sterling fra Sterling Market Intelligence.
Indhold fra sider som Twitter har vist sig stadigt mere værdifuldt i forhold til at identificere trends og følge begivenheder, mens de sker.
Google ved desuden godt, at sider som Twitter, Facebook, MySpace og andre sociale netværk snupper en større og større del af folks online-tid.
"Man kan se [søgeresultater fra sociale netværk] som en værdifuld kilde til information og indhold, der kan hjælpe folk til at tage beslutninger og opnå viden," sagde han.
"Man kan selvfølgelig også se det som et forsøg på at holde på folk og forebygge, at de forsvinder over på de andre tjenester."
"Der er både objektive og konkurrencemæssige grunde til at gøre det her. Begge er til stede i denne produktlancering," tilføjer Greg Sterling.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen