It-virksomheden, SMS Passcode, på den københavnske vestegn har vundet international hæder i forbindelse med den årlige globale top 100 liste over innovative it-firmaer, som it-mediet Red Herring udgiver.
SMS Passcode leverer en løsning til sikker autentikation. Løsningen går ud på, at du får en SMS på din mobiltelefon, som du skal taste ind for at kunne tilgå en tjeneste på nettet, som for eksempel netbank.
SMS'en får du først efter, at du har tastet dit brugernavn og kodeord ind på internettjenesten. Når du har gjort det, sender internettjenesten så en unik SMS til dig, som du kun kan bruge i det ene login-forsøg.
"Vi har blandt andet et samarbejde med 36 danske kommuner og DONG," fortæller Lars B. Nielsen, marketingsdirektør for SMS Passcode.
Enorm eksponering
I 2009 var SMS Passcode i Red Herrings europæiske top 100, og dermed er den nye udnævnelse fra Red Herring endnu en pæn fjer i hatten for det danske it-firma.
"Efter kåringen havde vi det højeste antal hits nogensinde på vores hjemmeside. Kåringen giver os en enorm eksponering, som vi ikke kan få på nogen anden måde," siger Lars B. Nielsen.
I længere tid har virksomheden SMS Passcode været både en Citrix-konsulentvirksomhed samt udvikler af dets egen SMS-teknologi. Men i oktober 2009 frasolgte SMS Passcode dets konsulentforretning, da virksomheden ville koncentrere sig om SMS-teknologien.
"Jeg har meget nemmere ved at forklare vores forretning til potentielle kunder, og det betyder, at vi kan udbrede os langt hurtigere," forklarer Lars B. Nielsen.
Priser gode, men ikke altafgørende for investering
I den danske investeringsfond, Vækstfonden, er det en klart positivt, hvis en virksomhed allerede er kommet igennem luppen hos nogle af de anerkendte eksperter.
"Det er klart en blåstempling, hvis man får en pris fra Red Herring eller kommer med i Gartners magic quardrant. Det betyder altid noget, at der er nogen eksperter, der siger, at det er en god virksomhed," siger Peter Schrøder, investeringsansvarlig i forretningsområdet partnerkapital i Vækstfonden.
Men når investeringsselskaber skal foretage investeringer, er det ikke blot priserne, de ser på.
"Priserne ikke nogen tung faktor. Det er mere personerne bag ledelsen. Det vægter meget mere end disse blåstemplinger. Det er klart, at du hurtigere kommer på radaren med en sådan pris, men der er et stykke vej fra den til selve investeringen," siger Peter Schrøder.
Det er dog ikke fordi, at SMS Passcode lige mangler investorer. De seneste fem år har virksomheden haft en solid voksende bruttofortjeneste samt sorte tal på bundlinjen. I 2008 var bruttofortjenesten i virksomheden på over 7 millioner kroner. Virksomheden beskæftigede i 2008 11 medarbejdere.