På nettet er overskrifter endnu vigtigere end i andre medier.
For nettet er det hårdeste medie af alle, når det handler om at få opmærksomhed. Uanset hvor på nettet vores budskab bliver set, skal det slås med en sværm af andre lækre, lokkende links.
Der er alternative links på webben og i indbakken. Konkurrencen er overalt.
Jeg arbejder i en virksomhed, der sender nyhedsbreve ud for en lang række danske medier.
De bedste overskrifter får flest læsere
I nyhedsbrevene slås historierne om læsernes opmærksomhed, og journalisterne laver overskrifterne. Nogle af dem er ok, nogle er ringe, og andre fantastisk gode.
Hver uge skimmer jeg de samlede resultater igennem - hvor mange mails er sendt ud, hvad stod der i emnefeltet, hvor mange mennesker har åbnet, og hvilke historier fik flest læsere.
Og det er ganske tydeligt, at de bedste overskrifter får flest læsere.
Selv meget store nyhedsbreve med flere end hundredtusind modtagere må lægge sig fladt på maven for det meget mindre medie med de meget bedre overskrifter. Selvfølgelig spiller mange andre faktorer ind ... men resultaterne er klokkeklare uanset hvad.
Gode overskrifter skaber klik.
Så hvad er en god overskrift? Ja, den er kort og let at læse, som i "Mistænkt for Maria-mord".
Den handler om et emne eller endnu bedre en person, som interesserer læseren, som i "Løkke lyver om Haiti".
Og den rummer implicit løftet om flere interessante detaljer, når du klikker. Jo større løfte, des flere klik.
Og klik er penge. Klik giver mulighed for at sælge, for at vise annoncer, for at få sit budskab ud. Og vi skal jo allesammen leve.
Når man for eksempel laver en side som Computer-
world.dk, er der mange klik til forskel, om man skriver "G-mail hacket" eller om man skriver "Kinesiske G-mail konti hacket".
Fortæl sandheden - men ikke for meget af den
Som journalist skal man naturligvis fortælle sandheden, i hvert fald som man selv opfatter den, men man skal jo også sørge for, at der bliver klikket.
Og at udelade en enkelt detalje, såsom hvis G-mail konti der blev hacket, giver flere klik.
I gamle dage lærte journalister at skrive det vigtigste først.
At opsummere hele historien i en lille indledende sætning, som gav læseren den vigtigste information.
Skal pinedød sælges
Derefter følger så detaljerne. Men den metode giver bare ikke klik. Og derfor er den på retur på nettet.
For netskribenter er pinedød tvungne til at skrive sælgende overskrifter.
Det gælder uanset, om de sælger varer, nyheder eller budskaber.
Er du i tvivl, så klik ind på en hvilken som helst netavis og se "mest læste historier" - fællesnævneren er plat, populær og lokkende.
Allerhelst indgår både sex og kendte personer. Det virker.
Dorte Toft, som venligt har sanktioneret denne artikels overskrift, tilføjer, at mishandlede dyr også er et hit.
Og jeg vil mene, at sociale medier og Google må være klare hits i Computerworld.
Men når nyhedens interesse er forbi. Når overskriften ikke længere står i nyhedsbrevet, på forsiden af websitet, i boksene med "mest læste" og så videre, så skal overskriften skrives om.
Skal findes af Google
På det tidspunkt bliver teksten kun klikket på, hvis den bliver fundet via Google, og her gælder det, at jo mere præcist overskriften beskriver indholdet, jo højere kommer den på resultatlisten.
Så nu kommer de gamle journalistiske dyder frem igen.
Og jeg vil stærkt opfordre Computerworlds ærede redaktion til at ændre overskriften på denne klumme om en tre ugers tid. I kan for eksempel kalde den for "Vildledende overskrifter vinder på nettet".
Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.