Computerworld News Service: Antallet af smartphones, der er beskyttede af avanceret sikkerhedsoftware, vil femdobles i løbet af de næste fem år, idet it-afdelingerne opsøger services til administration af de mobile enheder med funktionalitet, der bliver mere og mere som på en desktop, påpeger en ny rapport fra ABI Research.
Selvom smartphones i stigende grad bliver benyttet i erhvervslivet, har it-afdelingerne endnu ikke de eksplicitte sikkerhedsregler på plads, som de har i forhold til bærbare, siger Stan Schatt, der er vice president hos ABI Research.
"De har nærmest ingenting til deres smartphones," siger han.
Men smartphone-sikkerhed er ikke nødvendigvis noget, som it-afdelingerne ønsker at administrere på egen hånd, siger Schatt, som har observeret, at mobiloperatører og it-sikkerhedsfirmaer er på vej med administrations-tjenester til mobile enheder.
En sådan service indebærer, at it-afdelingen betaler et beløb per medarbejder med en smartphone. Hver mobile enhed vil få indlæst klient-sikkerhedssoftware, og derefter vil services som fjernadministreret låsning og sletning af data være til it-afdelingens rådighed.
Smartphonen er en computer
Ligesom tidligere, da pc-sikkerhedsmarkedet eksploderede på grund af malware, og da Wi-Fi-sikkerhedsmarkedet gjorde det samme, da WEP-protokollen (wireless encryption protocol) blev knækket, er markedet for services til administration af de mobile enheder nu modent, idet smartphones nu bruges som almindelige computere til ting såsom opbevaring af værdifuld intellektuel ejendom.
"Dette vedkommer i høj grad virksomheder med chefer, der udveksler en masse følsom information," påpeger Schatt.
Da Europa tog smartphonen til sig, lang tid før USA gjorde det, har de europæiske mobilselskaber tilbudt sikkerhedstjenester til mobile enheder til erhverv i et stykke tid, fortæller han.
Mens amerikanske teleoperatører som Sprint og Verizon for nylig er begyndt at tilbyde sådanne services, forventer Schatt, at også andre mobiloperatører vil kaste sig over denne pengemaskine.
De forskellige konkurrerende mobiloperatører kan finde profit i sikkerhed som en tjeneste, de kan tilbyde som merværdi, siger han. S
imon Bransfield-Garth, der er administrerende direktør for Cellcrypt, en leverandør af opkaldskryptering baseret i Storbritannien, siger, at det ikke er utænkeligt, at mobiloperatørerne går ind i dette marked, hvor de enten vil sælge sikkerheds- og administrationssoftwaren direkte til it-afdelingerne eller tilbyde den som software-as-a-service.
Behov for tredjepartssoftware
Også mobilproducenterne kunne tænkes at deltage i det ny marked, ligesom Research In Motion allerede gør med sin BlackBerry Enterprise Server, påpeger Bransfield-Garth.
Men i forhold til de resterende producenter mener Bransfield-Garth, at it-afdelingerne indtil videre vil være nødt til gå ud at finde tredjepartssoftware på grund af manglen på services. "Man køber i allerhøjeste grad bare en telefon."
Selvom Bransfield-Garth mener, at det stadig ikke står klart, hvor stort dette ny marked bliver, så anerkender han dog behovet for at beskytte smartphones mod sikkerhedstrusler.
Han fremhæver, at disse trusler optræder i tre former: En stjålen eller tabt telefon kan indeholde data såsom downloadede e-mails; malware kan finde vej ind på telefonen; og stemmeopkald kan aflyttes.
"Der er en række trusler, der skal håndteres, og idet virksomhederne i stigende grad bliver mobile, er det nødvendigt at få sikkerheden på plads," advarer Bransfield-Garth.
Oversat af Thomas Bøndergaard