November 2001, åbningen af Comdex-messen i Las Vegas. På scenen står Bill Gates. Selvom det kun er få måneder siden, at terrorangrebene mod blandt andet World Trade Center i New York fandt sted, er Microsoft-stifteren fuld af optimisme.
Han taler om det "digitale årti", der venter forude, om mulighederne og forventningerne. Og om tablet-pc'er. De er efter Gates' overbevisning på vej til et snarligt gennembrud, og fra scenen kan han fremvise flere prototyper, blandt andet fra japanske Acer, der kører på Microsofts nye styresystem, Windows XP.
"Det er en pc stort set uden begrænsninger, og inden for fem år forudser jeg, at det vil være den mest populære form for pc, der bliver solgt i Amerika," udtaler Bill Gates i sin åbningstale på Comdex.
Det skulle dog vise sig, at hverken tablet-pc-forudsigelsen eller Comdex-messen, der lukkede et par år senere, havde nogen lys fremtid. Tavle-computerne blev ikke det mainstream-produkt, som Bill Gates havde forudsagt, og det er det heller ikke her i 2010, næsten et årti senere.
Men måske det er ved at ændre sig, for på dette års CES i Las Vegas, der fandt sted tidligere på måneden, var netop tablet-pc'en eller "slates", som de nu også bliver kaldt, en af messens mest gennemgående trends.
Også denne gang var det Microsoft, denne gang i form af Steve Ballmer, der sparkede gang i tablet-snakken. Og selvom det umiddelbart kun kan gå bedre for Ballmers visioner, end det gjorde for Gates', er der ingen revolutoner under opsejling, vurderer Anders Elbak, markedsanalytiker hos IDC.
"Det har floppet fælt i flere år, faktisk i to omgange, og risikoen er der igen. Det virker lidt, som om nogle af producenterne tænker, at når det nu gik så fremragende med netbooks, så kan man vel også lave en tablet," siger Anders Elbak.
Alligevel vurderer han, at chancerne for en tablet-succes er større nu end tidligere på grund af teknologiske fremskridt.
"Der er kommet en langt bedre infrastruktur. Der er bedre adgang til bredbånd, så man kan bruge dem som online-devices. Derudover er de mindre, end da de blev lanceret i sin tid, og der er flere forbrugere, der har vænnet sig til at bruge internet på en lille skærm. Flere og flere kender også til touch-skærme fra smartphones," lyder det fra Anders Elbak.
"Jeg synes også umiddelbart, at det virker som om, at der er mere fokus på indholdet denne gang," siger Anders Elbak og peger på, at eksempelvis de elektroniske bøger kan være med til at fremme salget af tablet-pc'er.
Et mere modent produkt
IDC's vurdering bakkes op af Gartners berømte hype cycle, hvor tablet-pc'erne er placeret på det modenheds-niveau, hvor de værste opskruede forventninger er overstået, og produkt-kategorien er klar til at få et egentligt gennembrud.
At dømme ud fra lanceringerne på dette års CES, bliver spørgsmålet da heller ikke, om 2010 bliver året, hvor tablet-pc'erne kommer, men snarere i hvilken grad de kommer. Bliver der tale om et niche-fænomen eller et mainstream-produkt?
I finansmediet MarketWatch, der udgives af Dow Jones, udtaler Stephen Baker fra NPD Group, at i modsætning til de tidlige tablet-pc'er, så er de nuværende produkter i langt højere grad fokuseret på at give adgang til indhold, internettet og mobilitet.
"Infrastrukturen, der skulle gøre tablet-pc'er populære, var der bare ikke tidligere," udtaler han.
Vice president i Forrester, J.P. Gownder, er lidt mere skeptisk, og han peger på, at det stort set hvert andet år ser ud til, at alle forsøger sig med tablet-pc'er.
Anders Elbak fra IDC i Danmark vurderer, at man langt hen ad vejen har lært lektien hos producenterne.
"En af de ting, der var problemet sidst, var, at håndskriftsgenkendelsen ikke fungerede ordentligt. Gud ske tak og lov er der ikke rigtig nogen, der taler om det denne gang, for man har fundet ud af, at det ikke er den måde, man skal arbejde på. Det skal være et tastatur, man skal bruge det i begrænset omfang, og man skal helst kunne klikke sig frem via store ikoner."
Har vi for mange enheder?
IDC-analytikeren tilføjer dog, at succesen på ingen måder er givet på forhånd, selvom tablet-produkter er blevet bedre gennem årene.
"Jeg mener stadig, at der er risiko for, at behovet måske ikke er så stort. Hvorfor skal alle dem, der har købt en netbook det seneste år, købe sådan en her også," spørger Anders Elbak.
Det er nemlig netbooks og til dels smartphones, som tablet-pc'erne skal konkurrere imod, vurderer han.
Spørgsmålet er derfor, om der er plads til endnu en enhed hos forbrugerne.
"Hvis man har en pc derhjemme, en netbook i tasken og en smartphone i lommen, hvor skal man så lige gøre af en tablet?"
"Jeg tror ikke, at man skal forvente noget stort. Det er ikke noget, der udkonkurrerer de øvrige platforme," lyder det fra Anders Elbak.
Han vurderer, at tablet-pc'erne, hvis de klarer sig godt, måske kan nå op på omkring 10 procent af de samlede marked for pc'er, netbooks og smartphones.