Artikel top billede

Tegning: Lene Sekjær

Google rydder ud i annoncørerne

Google har taget initiativ til at få sparket de annoncører ud, der benytter falske og ondsindede reklamer.

Computerworld News Service: Google har taget en mere aggressiv taktik i brug og vil gøre det sværere for de uønskede annoncører at snige sig tilbage ind i AdWords-systemet.

Den nye, mere stringente 'oprydnings'-proces begyndte i oktober, i forbindelse med implementeringen af en ny teknologi, der gør det muligt for Google ikke bare at black-liste de ondsindede annoncørers domæner men også at sørge for, at de for evigt er bandlyste fra at skabe konti ved AdWords.

"Vi vil sikre, at oplevelsen for slutbrugeren er positiv, og at oplevelsen ved at benytte reklamernes informationer desuden er af høj kvalitet, relevant og sikker," skriver Googles talskvinde Deanna Yick i en e-mail.

"Gennem årene har vi brugt en række forskellige metoder til at bekæmpe reklamer, der giver anledning til en dårlig brugeroplevelse eller leder brugerne over på farlige hjemmesider. Vi evaluerer og forbedrer hele tiden vores kvalitetssystemer, og i dag gør vi endda endnu mere for at beskytte brugerne, da vi er blevet mere strikse i vores forhold til de ansvarlige annoncører," tilføjer hun.

Blandt de bandlyste annoncører findes dem, der kræver penge for tilsyneladende gratis software, der tilbyder bliv-rig-i-en-fart svindel eller dem, der lokker private informationer ud af besøgende til gengæld for gratis produkter.

"Vi bruger både algoritmer og manuelle processer til at måle sidekvalitet og identificere svindel, ligesom vi lytter til og reagerer på brugernes klager," siger hun.

Deanna Yick kunne ikke hverken be- eller afkræfte en undersøgelse fra reklame-tjeneste-udbyderen AdGooroo, hvori der står, at Google i starten af december gav 5,3 procent af AdWords-annoncørerne - mere end 30.000 i alt - sparket. Hun sagde i stedet, at 'svigagtige' annoncører udgør en lille minoritet blandt alle AdWords annoncører.

Ifølge AdGooroo faldt antallet af foreslåede reklamer per nøgleord "pludseligt og stejlt" med 10 procent i sidste måned, fra 5,48 reklamer per nøgleord til 4,97.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere