Computerworld News Service: Annoncering som en kilde til omsætning vil vokse i betydning for udviklerne.
Det vil ske i takt med at brugerne bliver mindre villige til at betale for mobil-applikationerne, vurderer markedsanalysefirmaet Gartner.
25 procent af omsætningen for applikationsbutikkerne vil i 2013 komme fra annoncering i forhold til kun fem procent sidste år, siger Carolina Milanesi, der er research director hos Gartner.
Antallet af gratis downloads vil samtidig vokse fra 79 til 87 procent, mener hun.
"I dag ved brugerne af iPhone, hvad de gør, og hvad de vil have ud af deres applikationer. Men personer som min mor på en Series 60-mobil tøver, før hun bruger penge på disse ting," siger Milanesi.
Så udviklere, som gerne vil tjene penge, bliver nødt til at forsøge at sikre sig annonceringsaftaler, mener hun.
Der er stadig mulighed for omsætning, men pengene kommer ikke nødvendigvis fra slutbrugerne, påpeger hun.
Antallet af downloads fra applikationsbutikkerne vil stige fra 2,5 milliarder i 2009 til omkring 21,6 milliarder i 2013. Omsætningen vil ifølge Gartner stige fra 21,8 til 153,1 milliarder kroner. Spil vil føre an i popularitet, mens shopping- og sociale apps også er på vej op.
Også leverandørerne investerer i mobil-annoncering. Google opkøbte i november AdMob, mens Apple snuppede Quattro Wireless i januar.
Oversat af Thomas Bøndergaard