Artikel top billede

Gartner: Der kommer flere reklamer i mobile apps

Udviklerne bliver i fremtiden nødt til at lede efter omsætning andre steder end fra slutbrugerne.

Computerworld News Service: Annoncering som en kilde til omsætning vil vokse i betydning for udviklerne.

Det vil ske i takt med at brugerne bliver mindre villige til at betale for mobil-applikationerne, vurderer markedsanalysefirmaet Gartner.

25 procent af omsætningen for applikationsbutikkerne vil i 2013 komme fra annoncering i forhold til kun fem procent sidste år, siger Carolina Milanesi, der er research director hos Gartner.

Antallet af gratis downloads vil samtidig vokse fra 79 til 87 procent, mener hun.

"I dag ved brugerne af iPhone, hvad de gør, og hvad de vil have ud af deres applikationer. Men personer som min mor på en Series 60-mobil tøver, før hun bruger penge på disse ting," siger Milanesi.

Så udviklere, som gerne vil tjene penge, bliver nødt til at forsøge at sikre sig annonceringsaftaler, mener hun.

Der er stadig mulighed for omsætning, men pengene kommer ikke nødvendigvis fra slutbrugerne, påpeger hun.

Antallet af downloads fra applikationsbutikkerne vil stige fra 2,5 milliarder i 2009 til omkring 21,6 milliarder i 2013. Omsætningen vil ifølge Gartner stige fra 21,8 til 153,1 milliarder kroner. Spil vil føre an i popularitet, mens shopping- og sociale apps også er på vej op.

Også leverandørerne investerer i mobil-annoncering. Google opkøbte i november AdMob, mens Apple snuppede Quattro Wireless i januar.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere