KMD har smidt over 50 procents prisstigninger på dets monopol-systemer i hovedet på flere kommuner.
Som det er fremgået af artikler i Computerworld, har en række kommuner udtrykt utilfredshed med store prisstigninger hos KMD og samtidig spillet bolden over til Kombit.
Nu vil Kombit, der er kommunernes rådgiver blandt andet i forhold til KMD, sammenligne priserne på tværs, så man kan få bedre overblik og stå stærkere over for KMD.
"Vi udvikler vi et bench-markering-værktøj, som gør, at vi er i stand til at skabe et grundlag for, at den enkelte kommune kan se, hvad det er kommunerne i Danmark betaler for de enkelte ydelser fra KMD," siger administrerende direktør Hans Berthelsen fra Kombit.
Han forklarer, at priserne indgår i en anonymiseret form.
"Der er ingen, der kan gå ind og se, hvad den enkelte kommune betaler, men den enkelte kommune kan se, hvor de ligger i forhold til alle andre ved hjælp af bench-mark-værktøjet," siger direktøren.
Direktøren bekræfter, at der har været en del skriveri frem og tilbage mellem kommunerne og KMD om, hvorvidt priserne overhovedet måtte blive sendt til Kombit.
"Der har været noget skriveri. Og Kombit har som rådgiver indgået fortrolighedsaftaler med de enkelte kommuner, som der er tradition for, når man er rådgiver. Dermed har vi adgang til kontrakterne," slår han fast.
Opruster på kundesiden
Hans Berthelsen oplyser, at Kombit har en række andre aktiviteter i gang, der skal styrke kommunerne i forhold til leverandører - herunder KMD.
Han nævner kontakt-skabeloner, så kommunerne sikrer sig at få alt med.
"Udover det laver vi netværksdannelser mellem kommunerne. Der sidder med de samme problemstillinger," siger han.
Direktøren forklarer, at kommuner med udfordringer på et bestemt område bliver stillet eksperter til rådighed fra Kombit.
Endelig peger han på, at Kombit laver kurser i leverandør-styring.
"Så vi går efter at hjælpe kommunerne med en bred palette af initiativer," siger Hans Berthelsen.
Er kommunerne tilfredse med jeres strategi i forhold til KMD?
"Vi har fået henvendelser fra 30 kommuner, som vi rådgiver. Og når de bruger os til rådgivning, går jeg ud fra, at det er fordi, de vil bruge den hjælp, vi tilbyder.
Men Kombit er etableret 1. juni sidste år, så vi skal lige have mulighed for at blive etableret, inden det giver mening at måle tilfredsheden. Det er planlagt, når vi kommer to-tre år frem."
Styrkeforhold efter KMD-salg
Hans Berthelsen har siddet med i direktionen i KL helt tilbage fra 1990, men forlod i 2009 KL for at opbygge Kombit.
Han var også med, da KL solgte KMD til kaptalfonden EQT i 2008.
Du sad selv ved bordet, da man forhandlede salget af KMD. Hvordan ser du på det i dag? Var det klogt at sælge monopol-delen med og ikke splitte KMD op?
"KL var tvunget til at sælge på grund af lovgivningen, og set i det lys mener jeg, at KL har håndteret sagen rigtig fornuftigt. Var KMD blevet splittet op, så havde kommunerne stået i en lang mere risikable situation end den, vi står i nu.
Vi skal have skabt mere konkurrence, standardiseret, få skabt uafhængighed af leverandører, så det man konkurrerer på er pris, service og kvalitet.
Og det er det, vi står over for, og det vi arbejder imod."
Der blev lavet en transitionsaftale efter salget af KMD, der så at sige skulle holde KMD i ørerne. Hvor godt mener du, Kombit og kommunerne har fat i forhold til KMD som leverandør?
"Transitionsaftalen vedrører mange ting. Den vedrører priser og loft på priser.
Den vedrører, at vi har en sikkerhed for, at KMD ikke sæter serviceniveauet ned.
Den forpligter KMD på forsyningssikkerhed. Det vil sige, at den sikrer kommunerne, når de laver et udbud på visse områder, at de vil få et bud fra KMD på kritiske systemer.
Og endelig omhandler den standardisering, hvor KMD skal skabe adgang til data.
Og jeg mener, at det er den bedste sikkerhed, kommunerne kan få, på at have hånd i hanke med KMD."
Så du mener, at transitionsaftalen fungerer i dag?
"Baseret på den viden, jeg har, mener jeg, at transitionsaftalen fungerer efter hensigten."
Loft i forhold til listepriser eller indregnede rabatter
Nu taler flere kommuner om prisstigninger på over 50 procent over en fire-årig periode. Er loftet i transitionsaftalen sat i forhold til listepriser eller som de reelle priser, som kommunerne betalte før?
"Det eneste vi kan lave (loftet, red.) på, det er listepriser."
Man kunne vel godt gå ud og have spurgt kommuerne, hvad de reelt betalte for ydelserne før. For det viser sig, at alle har fået kæmpe rabatter i forhold til listepriserne tidligere?
"I de undersøgelser, vi har lavet, er der ikke noget, der tyder på, at priserne afviger væsentligt fra listepriserne. Tværtimod er der meget, der tyder på, at vi nærmer os listepriserne for alle."
Så det var din forventing fra starten, ved salget af KMD, at KMD ville gå op til listeprisen?
"Den styring, vi har på priserne, var den, vi havde mulighed for at lave. Og det var med listepriser."
Kan Kombit garantere kommunerne, at der ikke bliver betalt overpris for monopol-systemerne?
"Vi kan gå ind og hjælpe dem omkring det med listepriserne - at de er i orden."
En ny verden
Mener du, at KMD er blevet mere aggresiv, efter den blev overtaget af en kapitalfond?
"Det kan jeg ikke vurdere, om den er. Jeg kan sige, at vi har et antal kommuner, der har henvendt sig til os for at få hjælp i deres drøftelser med KMD. Og det yder vi dem hjælp til.
Men jeg kan sige dig, at det er en ny verden. KMD er en privatleverandør, som jo skal tjene penge. Kombit er sat i verden for at hjælpe kommunerne. Og det er klart, at der kan være modsætninger i de to roller. Det håndterer vi professionelt i forhold til KMD. Men Kombit er naturligvis rådgiver for kommunerne."
Ser du på KMD som en anstændig leverandør som alle andre?
"Det der er specielt ved KMD er, at den fylder så meget i den kommunale verden. Og vi er sat i verden for at iværksætte mere konkurrence.
Så på den måde kan du sige, at vores opgave er at støtte kommunerne i den nye verden. Og det betyder altså også at samle kommunerne omkring nogle udbud. Både for at sikre, at vi kan sikre nogle økonomiske gevinster. Men også så kommuner kan stå stærkt over for leverandører, der bliver større og større.
Vi arbejder for at få mere konkurrence og få flere leverandører. Vi har en stadig mere udbygget dialog med alle leverandører på det kommunale marked. Og en del af det er også at vi sikre en arkitektur og standarder, som er leverandør-uafhængige.
Det er ikke kun et spørgsmål om KMD. Det er heller ikke hensigtsmæssigt at andre leverandører bygger platforme op, så kommunerne bliver bundet til en leverandør.
Hvis du tager Umbrella, der handler om selvbetjeningssystemer. Der er 75 kommuner og der er vi gået i udbud, og mange leverandører har vist interesse. Så vi arbejder også her på mere konkurrence. Man skal bare være klar over, at det vil tage mange år at få etableret en langt bedre konkurrence på det kommunale marked. Men det er det vi arbejder på.
Serviceaftale taget af bordet - brud på transitionsaftale
Hvad mener du om, at KMD for nylig pludselig ville have betaling for en service, der tidligere var gratis? Noget med helt op imod 1.300 kroner per påbegyndt time?
"Jeg kender ikke den konkrete sag, men jeg kender derimod eksempler på, at Kombit i sin rådgivning af en enkelt kommune har påpeget, at der var nogle serviceaftaler, som vi ikke mente, der kunne opkræves betaling for ifølge transitionsaftalen. Og det blev så trukket tilbage fra KMD."
Forhandler med SKI
I sagen om om udbudsfusk i op imod hver tredje kommune, der ikke er gået i udbud med deres økonomi-systemer og har valgt KMD, peger nogle kommuner på, at de ser frem til en SKI-aftale på området.
Formelt set skal kommunernes dermed ikke igennem en normal udbudsprocedure for at vælge leverandør, men kan blot vælge en fra SKI's godkendte liste.
Forhandler I med SKI om en aftale, hvor kommunerne kan købe økonomi og løn-systemer?
"SKI arbejder som bekendt på at lave en rammeaftale. Og vi har haft en række drøftelser med SKI, som blandt andet skal sikre, at et rammeudbud ikke forringer den styring der ligger i transitionsaftalen."
Ved det du, om SKI har taget det af bordet?
"Der er ikke truffet nogle beslutninger om det. Der drøftes i øjeblikket hvilke udfordringer, der ligger i, at man både kan komme ud med en rammeaftale og samtidig sikre, at transitionsaftalen ikke svækkes."
SKI bekræfter over for Computerworld, at aftalen er udskudt. Her forklarer man, at aftalen tidligere har været planlagt til opstart i første kvartal 2010. Det er udskudt således, at den forventes at træde i kraft 1. juli 2010.
SKI oplyser, at "udsættelsen skyldes primært aftalen komplekse struktur og indhold, og dermed nødvendigheden for en længere forberedelse end først antaget".
På SKI's hjemmeside oplyses det, at både Kombit og KL er med i drøftelserne.