"Ser man isoleret på adfærden, tyder det ikke på, at Oracle er interesseret i at fortsætte samarbejdet."
Sådan lyder vurderingen fra CBS-lektor Henrik Merkelsen, som er ekspert i kommunikation og krisestyring.
"Man bør generelt ikke holde så hårdt på sin ret, hvis det er en kunde, man ønsker at beholde. Men Oracle kan jo også bare have klokket i det."
Baggrunden for det eventuelle klokkeri, er den tocifrede millionregning, som Oracle, ifølge Version 2, har sendt til Post Danmark og det svenske Posten AB.
De to virksomheders fusion sidste år affødte navnet Posten Norden AB, og det navneskifte har udløst en ekstraregning for licenser fra Oracle på 12 procent af det beløb, som virksomheden har Oracle-licenser for. En betaling, som den fusionerede postvirksomhed angiveligt ikke får noget som helst ud af.
Posten AB har gennem tiden købt Oracle-licenser for et trecifret millionbeløb.
Overpriser tager man kun én gang
"Vil man bevare den gode kunderelation, skal man ikke tage overpriser. Kuponhæfterne kan jo heller ikke sælge et sæt kobbergryder til 200 kroner til den samme kunde mere end en gang. Så har folk opdaget, at det er noget skidt," siger Henrik Merkelsen, som understreger, at han ikke kender detaljerne i sagen mellem Posten og Oracle.
Hvis man satser på en varig kunderelation, skal både køber og sælger kunne leve med handlen.
"Rent adfærdsmæssigt ser det ikke ud til, at Oracle er interesseret i at beholde sin kunde," siger Henrik Merkelsen.
Han peger til gengæld på, at når man underskriver en kontrakt, så fanger bordet. Det gælder for virksomheder såvel som private.
"Men det lyder som om, at licensbetingelserne tilgodeser Oracle i langt højere grad end deres kunde," siger han.
Ifølge Version 2 har Posten AB allerede afvist Oracles nye tilbud på den såkaldte name change-afgift, der efter en halvering stadig er et tocifret millionbeløb.
"Derfor har vi truffet beslutningen om, at vi enten migrerer til IBM DB2 eller til SAP's indbyggede database. Det har vi meddelt Oracle, som så har tilbudt at halvere afgiften," siger Michael Ørnø, chef for it-drift i Posten Norden AB til Version 2.
Fornuftig østersstrategi
Oracles kommunikationschef, Anders Lund Rendtorff, meddeler Computerworld, at man ikke ønsker at kommentere sagen på nuværende tidspunkt.
Og det er ifølge Henrik Merkelsen en fornuftig strategi.
"Nu er historien jo ude i pressen, så dermed er der en spiller mere at forholde sig til. Derfor er det fornuftigt at holde eventuelle forhandlinger internt mellem de to virksomheder, hvis Oracle gør sig håb om at beholde kunden."
Computerworld fortalte før jul om en anden sag om Oracle-licenser, hvor databaseleverandøren på lignende vis lagde ud med et meget stort krav for manglende licenser i Vejdirektoratet.
Det store krav er i dag afløst af et betydeligt mindre.