Computerworld News Service: Det mobile marked for augmented reality vil nå op på 3,79 milliarder kroner i 2014.
Især vil markedet finde næring i downloadede applikationer, abonnementstjenester og reklame, vurderes det i en ny rapport fra Juniper Research.
I 2009 eksploderede interessen for at bringe augmented reality-applikationer og -browsere på banen i mobile apparater udstyret med GPS, kamera og kompas. Mobil AR kan lægge kimen til en ny og højere grad af mobil interaktion i spil-, rejse- og detailbranchen samt i forhold til sociale netværk og uddannelsesformål.
Men den ny rapport rejser selv tvivl om dens optimistiske prognose og bemærker, at der i dag kun er en håndfuld smartphones, der har alle de nødvendige funktioner.
Endnu vigtigere "er der megen usikkerhed om, hvordan augmented reality-indhold og -tjenester kan omsættes til penge og hvilke forretningsmodeller, som teleoperatørerne, producenterne og indholdsleverandørerne bør benytte," som der står i Juniper-rapporten "Mobile Augmented Reality: Forecasts, Applications & Opportunity Appraisal 2009-2014."
Med andre ord, kan man overhovedet tjene penge på skidtet?
Et uddrag af undersøgelsen fra Juniper er tilgængelig som whitepaper (registrering påkrævet).
Virkelighed og digitalisering lag på lag
Begrebet augmented reality refererer som regel til, at man i et kameras søger eller på en skærm "supplerer" billeder af objekter eller steder fra den fysiske verden ved at lægge relateret digital information såsom tekst, billeder, animationer eller links henover.
På den måde kan et billede i nordlig retning af Madison Avenue i New York City vise navnet på en butik med et særlig godt tilbud, den nærmeste bank eller nedgang til undergrundsbanen eller information om den ene eller anden historiske bygning.
Sådan fungerer det
Før det bliver muligt, er der brug for et håndsæt med kamera, GPS, accelerometer og kompas samt trådløs bredbåndsforbindelse.
Softwaren til mobil AR bruger alle disse hardware-komponenter til at identificere en brugers geografiske position og retning og søger så efter omkringliggende objekter og steder, der er blevet geotagget - det vil sige, som har fået deres position markeret og er blevet associeret med et eller flere datasæt, der er tilgængelige på nettet.
AR-softwaren lægger derefter denne supplerende information henover de fysiske objekter, der vises på håndsættets skærm.
Allerede klar til iPhone
Der er allerede begyndt at vise sig AR-applikationer til iPhone såsom Presselites Metro Paris Subway, som henover video-inputtet fra din iPhones kamera viser, hvor de nærmeste metrostationer i Paris befinder sig.
Android-baserede telefoner med de nødvendige hardware-komponenter vil ifølge rapporten anspore en endnu større interesse i og adoption af mobil augmented reality hos brugerne.
Forfatterne til rapporten fra Juniper forudser tre sandsynlige måder, hvorpå leverandørerne vil tjene penge på mobil AR: Brugerne kan betale per download, der kan benyttes forskellige former for abonnementsbaserede tjenester eller omsætningen kan komme via reklameannoncer.
Juniper vurderer, at den samlede omsætning på mobil AR på trods af den stigende interesse ikke vil udgøre mere end godt 10 millioner kroner i 2010.
Det vurderes dog, at omsætningen herefter vil stige dramatisk.
Det vil ske i takt med, at der bliver flere AR-applikationer især mobilspil med AR-funktioner. augmented reality-applikationer til erhvervslivet vil fra 2012 udgøre en anden kilde til omsætning.
Vi vil se fremkomsten af AR-baserede reklamer, idet varemærker og detailhandlere udnytter produkters og reklamekampagners "lokationsmæssige relevans."
Oversat af Thomas Bøndergaard