Når internetrevolutionen Google fra californiske Mountain View løfter sløret for nye tiltag, bliver der typisk lyttet godt efter.
Den senest tilkomne til Google-familien, smartphonen Nexus One, er ingen undtagelse.
Bortset fra, altså, at revolutionen i Nexus Ones tilfælde kan være svær at få øje på. I hvert fald hvis man spørger teleanalytiker Brian Troelsen fra analysehuset IDC.
Han mener ikke, at den HTC-producerede Google-telefon bringer meget nyt til markedet. Hverken i form af funktion eller design. Den ligner noget, man har set før, mener han.
"På hardware-siden differentierer Google sig ikke så meget. Der må man sige, at Apple med iPhone har taget teten og virkelig fået sat spark i markedet," siger Brian Troelsen.
Apple er uinteressante for Google
Apple kan imidlertid også vise sig at være langt nede på listen over konkurrenter.
For selvom wauw-faktoren måske nok er fraværende på overfladen, mener teleanalytikeren nemlig, at Googles mål meget vel kan være et helt andet.
"Jeg tror ikke, de ser Apple som hovedkonkurrenten. Apple er coolness på hardwaresiden og en flot brugeroplevelse, mens Google fokuserer på at sætte sig på selve internetoplevelsen," siger han.
"De vil gerne være en platform og en fælles indgang for alt, hvad der har med mobilt internet at gøre. Så hvis de kan skabe en god internetoplevelse, så er det der, de skal differentiere sig fra konkurrenterne," siger Brian Troelsen.
Ingen subsidier kan ændre markedet
Med Nexus One har Google valgt selv at stå for salget fra sin egen webshop.
Det betyder blandt andet, at telefonen sælges ulåst og uden tilskud fra et teleselskab. Den model kan meget vel vise sig at blive toneangivende, mener Brian Troelsen.
"Teleselskaberne vil gerne væk fra forretningsmodellen med subsidiering, for det er temmelig dyrt og træls for teleselskaberne. De løber en risiko med en kunde i starten, som ikke er profitabel, og så skal de bruge mange kræfter på at fastholde kunden efter de første seks måneder," siger han.
"Teleselskaberne vil gerne tilbage til det punkt, hvor forbrugerne betaler det, som telefonen rent faktisk koster, og så i stedet konkurrere på samtalepriserne," siger Brian Troelsen.
Risikabelt at sælge selv
Helt uden risiko er den nye forretningsmodel dog ikke, vurderer han. Google, der har rødder i en virtuel onlineverden, kan meget vel blive overrasket over, hvad det kræver at sælge fysiske varer.
"Der vil komme kundeserviceomkostninger og de skal selv styre hele salgsforløbet. Jeg tror, de vil blive overraskede over, hvad det kræver. Det er jo en helt ny forretningsmodel for dem," siger han.
At Google vælger selv at træde ind på et marked, som de tidligere blot har leveret softwaren til i form af Android, kan også vise sig at blive problematisk i forholdet til samarbejdspartnerne, mener Brian Troelsen.
"Google har jo også andre mobiloperatører inde, der har licenser til Android-platformen, som måske ikke synes, det her er så sjovt. Google risikerer at gøre nogle af sine partnere sure," siger han.