Microsoft har søgt patent på et system til at generere dynamiske spil-figurer - de såkaldte avatarer.
Patent-ansøgningen har fået arbejdstitlen "Avatar individualiseret via fysiske karakteristika."
Teknologien indeholder en række nye fysiske spil-sensorer, som interagerer med et fast, netbaseret og avatar-baseret spil-netværk som for eksempel Xbox Live.
Det nye system kan ifølge ansøgningen registrere fysiske data via kameraer, skridttællere og helbreds-målere (som Microsofts HealthVault), samt psykologiske karakteristikker, der skal give en pejling om spillerens humør.
Også demografiske data kan indarbejdes i applikationen. De tæller oplysninger om uddannelsesniveau, geografisk lokation, alder, køn, IQ, socioøkonomiske klasse, beskæftigelse, ægteskabelig status, religiøst og politisk tilhørsforhold og en række andre ting.
Alle disse data bliver indsamlet - nogle af dem uden at brugeren er klar over det - for at facilitere en virkelighedstro interaktion med brugerne.
Selv skriver Microsoft: "Avartarernes kunstighed fører ofte til frustration og dårlig kommunikation, hvilket udvisker den frugtbare sociale interaktion for mange mennesker."
"Fysisk data, der afspejler personens helbreds-niveau, kan forbindes til avataren, der for eksempel kan tildeles et begrænset antal timer at spille i, så spillerne dermed anspores til at bevæge sig fysisk," hedder det.